دکتر عابد نقیبی: تاریخ نشان داده عربستان سعودی لیاقت اداره مناسک حج را ندارد.
در گفتگو با کردپرس مطرح شد: 
حادثه منا نشان دهنده ضعف مدیریت آل سعود است/لزوم مدیریت مشترک حج 
امام جمعه موقت سقز ضمن عرض تسلیت به مسلمانان جهان بدلیل فوت هزاران زائر خانه خدا، گفت: اتفاق افتادن چندین حادثه دردناک آنهم در حج، نشان دهنده ضعف مدیریت گردانندگان مراسم یعنی حکومت آل سعود بوده است.
 
به گزارش کردپرس، ماموستا سید حسین حسینی در گفتگو با خبرنگار ما افزود: این حادثه آنقدر دردناک بود که تمامی جهان اسلام را متاثر نموده و همه ما را در غمی عمیق فرو برده است.
امام جمعه موقت سقز خواستار چاره اندیشی برای جلوگیری از تکرار این قضایا شد و افزود: باید شیوه مدیریت حج تغییر یابد و به دست اهل صالح سپرده شود.
وی خواستار شناسایی عاملین مقصر این حادثه و برخورد قاطع با آنان شد.
دکتر نقیبی: بی مسئولیتی و عدم پاسخگویی آل سعود در برابر حادثه منا
رئیس مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سقز با اشاره به حوادث اخیر منا و جان باختن هزاران مسلمان، به خبرنگار کردپرس گفت: ابعاد و دلائل این حادثه ناخوشانید و همچنین آمار دقیق تعداد فوت شدگان و مجروحین و مفقودین  هنوز مشخص نیست و عربستان سعودی از شفاف سازی و اطلاع رسانی دقیق و جامع خودداری می کند
دکتر عابد نقیبی با اشاره به اینکه تاکنون 11 بار حوادث ناخوشانید در مراسم حج روی داده و هزاران نفر از حجاج جانشان را از دست داده و یا مجروح شده اند، گفت: حادثه امسال ابعاد وسیع تر و تلخ تری داشت، اما حکام عربستان در برابر افکار عمومی و مسلمانان احساس مسئولیت ننموده، این مسائل نشان دهنده عدم لیاقت و کارآمدی آل سعود در مدیریت حج می باشد
سلیقه ای عمل نمودن آل سعود در مدیریت حج
این پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خانه کعبه و حج متعلق به جهان اسلام و تمامی مسلمانان است، گفت: براساس دستورات دین مبین اسلام رفتن به حج برای افراد توانمند واجب است، اما حکومت آل سعود در این رابطه سلیقه ای و براساس منافع سیاسی خود عمل می کند و اگر با کشوری دارای رابطه حسنه نباشد در مسیر آمدن شهروندان آن کشور به حج مشکلات و موانعی ایجاد می نماید، در حالی که نباید اختلافات سیاسی و سلیقه ای را در این موارد دخالت دهند.
وی با بیان اینکه ضعف مدیریت و ناکارآمدی سیستم اداری، انتظامی و خدماتی در گسترش بحران منا موثر بود، گفت: به عقیده کارشناسان چنانچه در ابتدای حادثه خدمات رسانی فوری به حادثه دیدگان می شد، تلفات و آثار ناگوار آن خیلی کاهش می یافت.
انتقاد از سکوت کشورهای عرب/ تجلیل از بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب
دکتر نقیبی ضمن انتقاد از سکوت برخی کشورهای اسلامی و عرب در برابر ضعف و ناکارآمدی حکومت آل سعود در قضیه اخیر منا، گفت: موضوع گیری شفاف، قاطع و جامع مقام معظم رهبری مرهمی بر رنج خانواده های داغدار و جهان اسلام بود که حکام آل سعود را مجبور به همکاری با سایر کشورها و حرکت در جهت حل و فصل قضیه منا نمود و ما علمای اهل سنت و جماعت حمایت خود را از این بیانات حکیمانه اعلام می داریم.
این استاد دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه چندین بار برای کارهای تحقیقاتی و پژوهشی به عربستان سفر نموده، گفت: تفاوت و تعارض بین ادعا و گفتار آل سعود با رفتارشان، ایجاد فضای بسته و جمود فکری و... از جمله مسائلی است که راه را بر خردگرایی و پیشرفت و پویایی فرهنگی و مذهبی در این کشور بسته است.
لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب و مدیریت مشترک حج
رئیس مرکز بزرگ اسلامی سقز خواستار تشکیل کمیته ای حقیقت یاب در مورد حادثه منا با حضور نمایندگان کشورهای مختلف اسلامی، طراحی و برنامه ریزی های لازم برای پیشگیری از تکرار این حوادث شد و گفت: تشکیل کمیته ای متشکل از اتحادیه جهان اسلام برای مدیریت مشترک حج ضروری می باشد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : شنبه 7 آذر 1394برچسب:, | 18:23 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=