حادثه منا اندک اعتماد مسلمانان به آل سعود را از بین برد

 

دکتر عابد نقیبی در گفتگو با کردپرس: 
حادثه منا اندک اعتماد مسلمانان به آل سعود را از بین برد 
پیرانشهر- نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت پیرانشهر در خصوص حادثه منا گفت: حادثه تلخ منا و جانباختن تعداد زیادی از حاجیان باعث از بین رفتن اندک اعتماد مسلمانان به حکومت آل سعود شده است.
 

 دکتر عابد نقیبی روز سه شنبه (14 مهرماه) در گفتگو با خبرنگار کردپرس ضمن محکوم کردن حادثه منا و عرض تسلیت به خانواده های قربانیان این حادثه گفت: فاجعه منا و جانباختن جمع کثری از حجاج بیت الله الحرام دل همه مسلمانان جهان بویژه هموطنانمان را به درد آورد و باعث تأثر و غمگینی فراوانی در بین همگان شد.

 وی در ادامه اظهار داشت: بدون شک این حادثه تلخ و ناگوار باعث وارد شدن لطمه سنگینی به خاندان آل سعود شد و به عبارتی دیگر حادثه منا اندک اعتماد مسلمانان به آل سعود را از بین برد و گستردگی عمق این فاجعه باعث خواهد شد تا جهان اسلام هیچگاه این حادثه را از یادنبرد.
ماموستا عابد نقیبی از محققین مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد، حکومت عربستان در صورت اتخاذ تدابیر اندیشمندانه در همان روز وقوع حادثه می توانست با مدیریت صحیح و تشکل فوری ستاد بحران از عمق فاجعه جلوگیری کند ولی متأسفانه در بسیاری از موارد نه تنها عملاً هیچ اقدامی برای جلوگیری از افزایش تعداد قربانیان این حادثه انجام نداد بلکه با سهل انگاری مأموران خود باعث افزایش تعداد جانباختگان این حادثه شد.
 این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه معتقد است که وقوع 11 مورد مشابه در سالهای اخیر که باعث فوت تعداد زیادی از حجاج شده است نشانه بی لیاقتی و عدم کفایت خاندان آل سعود نسبت به اداره کردن اماکن مقدس مکه و مدینه می باشد که لازم است جهان اسلام نسبت به واگذاری مدیریت بیت الله الحرام در سالهای بعدی به یک هیأت مورد تأیید اتحادیه کشورهای اسلامی اقدام کند.
 نقیبی در ادامه ضمن انتقاد از سکوت بعضی از کشورهای اسلامی در برابر حادثه منا تصریح نمود: با وجود اینکه سرزمین مقدس مکه و مدینه تنها متعلق به خاندان آل سعود نبوده بلکه به جهان اسلام تعلق دارد متأسفانه بعضی از سران کشورهای اسلامی با سکوت در مقابل این فاجعه انسانی گستاخی سران حکومت آل سعود را دو چندان کرده اند بنابراین انتظار داریم که همه کشورهای اسلامی همانند ایران اسلامی طبق فرمایش مقام معظم رهبری موضع گیری سخت و تندی در قابل این فاجعه انسانی از خود نشان دهند تا بار دیگر حکام عربستانی جرأت تکرار خطاهای اینچنینی را نداشته باشند.
دکتر نقیبی افزود: سکوت حکام عربستان در مقابل این فاجعه انسانی و عدم اظهار عذرخواهی از جهان اسلام در واقع توهین به شعور خرد جمعی مسلمانان جهان است بنابراین جامعه اهل تسنن ایران اسلامی همراه با سایر هموطنان عزیز ایرانی حادثه منا را به شدت محکوم کرده و خاندان آل سعود را هرگز برای اداره سرزمین مقدس مکه و مدینه لایق و شایسته نمی دانیم و انتظار داریم که تمامی حکومتهای اسلامی با هر گویش و مذهب و آئینی این حادثه را محکوم نمایند.
فاجعه منا یک حادثه تلخ و دردناکی بود که در تاریخ حج بی نظیر بوده است
ملا مصطفی محمودی، امام جمعه شهرستان پیرانشهر نیز در این خصوص به خبرنگار کردپرس گفت: فاجعه منا یک فاجعه تلخ و دردناکی بود که در تاریخ حج نظیر نداشته است.
وی ادامه داد: حادثه تلخ منا که باعث قربانی شدن تعداد زیادی از حجاج جهان بویژه جمع کثیری از هموطنانمان در سرزمین حجاز شد نشان از بی لیاقتی و بی کفایتی حکام عربستان دارد که هنوز هم در اداره کردن سرزمین مقدس مکه و مدینه ناتوان هستند بنابراین آل سعود باید مسئولیت این حادثه را به گردن بگیرد و بصورت رسمی از جهان اسلام عذرخواهی کند در غیر اینصورت باید در فرصت دیگری منتظر عکس العمل ممالک اسلامی باشد.
امام جمعه پیرانشهر در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از پیگیریهای مسئولان جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: پیگیریهای مسئولان و ملت شریف ایران از همان روز نخست حادثه تا کنون جای تقدیر دارد و بر اساس خواسته های جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه حکام عربستان باید بطور رسمی از ملت بزرگ ایران بویژه خانواده های داغدار قربانیان این حادثه عذرخواهی کند باید دیه کامل جانباختگان و مصدومان این حادثه را نیز پرداخت کند.
محموددی در ادامه در پاسخ بخ این سوال که پیشنهاد شما برای جلوگیری از وقوع چنین حوادث در سالهای آتی چیست؟ گفت: خاندان آل سعود از ابتدا با حرکات غیر اسلامی و انسانی و اخلاقی خود نشان داده اند که لیاقت و شایستگی مدیریت سرزمین مقدس حجاز را ندارد بنابراین برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی باید سازمان کشورهای اسلامی نسبت به معرفی هیأت شایسته ای که مورد توافق مشترک همه کشورهای اسلامی جهان باشد جهت اداره کردن سرزمین مقدس مکه اقدام کند. /

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : شنبه 7 آذر 1394برچسب:, | 17:16 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=