تأکید کمیسیون امور ایران کنفرانس وحدت بر لزوم فعال‌سازی دفاتر مجمع تقریب در استان‌های مرزی

تأکید کمیسیون امور ایران کنفرانس وحدت بر لزوم فعال‌سازی دفاتر مجمع تقریب در استان‌های مرزی

حجت‌الاسلام والمسلمین سید موسی موسوی، قائم‌مقام مجمع تقریب مذاهب اسلامی که در کنفرانس وحدت اسلامی، ریاست کمیسیون امور ایران را برعهده داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار تقریب، گزارشی از نشست‌های چهارگانه این کمیسیون ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه، کمیسیون امور ایران از بعد از ظهر روز چهارشنبه نشست‌های تخصصی خود را آغاز کرده و تا ظهر امروز پنج شنبه نیز چهار نشست داشته است، گفت: در بحث‌های تقریبی و اهداف مجمع تقریب مذاهب اسلامی، از ابتدای تأسیس تاکنون، این نگرش وجود داشته که بحث شیعه و سنی در داخل کشور و نوع برخورد با آنها از حساسیت ویژه ای برخوردار است چرا که ایران همانقدر که عرصه‌های مختلف برای جهان اسلام الگوست، در عرصه تقریب و وحدت میان شیعه و سنی نیز باید برای جهان اسلام اسوه و الگو باشد. 

وی تأکید کرد: جهان اسلام چشم به ایران دارد و هر قدر در ایران، پیوند میان شیعه و سنی بالاتر باشد، مسیر فعالیت های تقریبی در جهان اسلام نیز با قدرت بیشتری طی خواهد شد. از این جهت، کمیسیونی با عنوان کمیسیون امور ایران در کنفرانس وحدت اسلامی در نظر گرفته شده تا به این موضوع نگاه خاص داشته باشد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی، با بیان اینکه بیش از ۷۰ نفر از دانشگاهیان و حوزویان عضو مجمع عمومی مجمع تقریب مذاهب اسلامی در کمیسیون امور ایران حضور داشتند، گفت: کمیسیون امور ایران از پرجمعیت ترین کمیسیون‌های سه‌گانه کنفرانس بوده و شرکت کنندگان نیز به اذعان خودشان، در یک فضای باز و آزاد، دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. 

وی اضافه کرد: از آنجا که هدف عمده کنفرانس بیست و پنجم، نقد عملکرد ۲۰ ساله مجمع تقریب مذاهب اسلامی بوده است، از ابتدا به شرکت‌کنندگان اعلام شده بود که نقدها و دیدگاه‌های خود را در زمینه فعالیت‌های مجمع و نقاط قوت و ضعف در کمیسیون‌ها اعلام کنند. 

موسوی با بیان اینکه در جلسات کمیسیون امور ایران، پیشنهادات بسیار مهم و عمیقی به کمیسیون ارائه شده است، اهم پیشنهادات را مطرح شده را برشمرد و گفت: برخی از حاضران تأکید داشتند که مجمع تقریب باید در استان‌های مرزی که جمعیت مختلف شیعه و سنی در آن حضور دارند، فعالیت‌های گسترده‌تری داشته و دفاتر فعالی را تشکیل دهد. 

وی افزود: همچنین برخی از شرکت‌کنندگان، تأکید داشتند که مجمع تاکنون فعالیت‌های گسترده‌ای را در حوزه فرهیختگان و مجامع علمی داشته است ولی باید برای ترویج اندیشه تقریب در میان توده‌های مردم تلاش‌های بیشتری صورت گیرد و برای این بخش برنامه‌ریزی جدی‌تری انجام شود. 

به گفته موسوی، برخی از حاضران کمیسیون امور ایران نیز تأکید داشتند که تلاش‌های فرهنگی مجمع تقریب از قبیل چاپ کتاب‌ها و تألیفات و نشریات به درستی به مخاطبان آنها در مناطق مختلف ایران نمی‌رسد، در حالی که این محصولات فرهنگی مشتاقان بسیاری دارد که باید اشکالات و ایرادات این بخش نیز به کمک یکدیگر برطرف شود.

گفتنی است، کمیسیون امور ایران به ریاست حجت الاسلام والمسلمین موسوی قائم مقام مجمع تقریب، برگزار شد و نواب رئیس این کمیسیون ها نیز، حجت الاسلام والمسلمین سید حامد علم الهدی معاون امور ایران مجمع و حجت الاسلام بهاری بودند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : پنج شنبه 25 دی 1393برچسب:, | 18:57 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=