تجارت ۴۰ میلیارد دلاری ایران با اعضای جنبش غیرمتعهدها

آمارها نشان می‌دهد حجم تجارت سالانه ایران با اعضای این جنبش به بیش از ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد.
۱۲۰ کشور جهان که تقریبا بیش از دو سوم اعضای سازمان ملل متحد را تشکیل می‌دهند، عضو جنبش غیرمتعهدها هستند. سران کشورهای عضو جنبش هر سه سال یک بار در اجلاسی با همین نام گرد هم می‌آیند. 
تاكنون ۱۵ نشست اعضای جنبش غیرمتعهدها در كشورهای مختلف جهان برگزار شده و قرار است تا چند روز دیگر شانزدهمین نشست این جنبش در تهران برپا شود. ایران که به دلیل عضویت در پیمان نظامی مرکزی سنتو، عضویتی در این جنبش نداشت، در سال ۱۹۷۹ پس از پبروزی انقلاب اسلامی به جنبش غیرمتعهدها پیوست. همچنین ایران بعد از پیوستن به جنبش در اجلاس سران ۱۹۷۹ در هاوانا و از آن به بعد در همه نشستهای مختلف این جنبش حضور داشته‌ است. 

شانزدهمین اجلاس سران کشورهای غیرمتعهدها قرار است در روزهای ۹ و ۱۰ شهریور ۱۳۹۱ برای نخستین بار در تهران برگزار شود. علاوه بر كشورها سازمانهای مهم بین‌المللی مانند اتحادیه آفریقا، سازمان کشورهای مشترک المنافع، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی، شورای جهانی صلح و سازمان ملل متحد نیز در جنبش غیرمتعهدها حضور دارند.

اما آمار گمرك ایران نشان می‌دهد كه ایران در سال ۱۳۹۰ حجم تجارت غیرنفتی (صادرات و واردات) بالغ بر ۴۳ میلیارد دلاری با اعضای جنبش غیرمتعهدها داشته است. سال گذشته ایران بیش از ۱۹.۷ میلیارد دلار كالا به كشورهای عضو جنبش صادر كرد، در حالی كه معادل ۲۴.۱ میلیارد دلار نیز از این كشورها واردات داشت. همچنین آمار نشان می‌دهد كه ایران در سال قبل با حدود ۱۰۰ كشور عضو جنبش غیرمتعهدها تبادل تجاری داشته است.
عراق،‌ امارات، هند، افغانستان، اندونزی، پاكستان، تركمنستان، آذربایجان، سوریه و فیلیپین بزرگترین بازارهای صادراتی ایران در بین اعضای جنبش محسوب می‌شوند. در عین حال امارات، هند، مالزی، عمان، تایلند، پاكستان، اندونزی، عربستان، ازبكستان و تركمنستان نیز اصلی‌ترین مبادی ورود كالا به ایران در بین اعضای جنبش غیرمتعهدها هستند.
براساس آمار گمرك، كل حجم تجارت غیرنفتی ایران در سال گذشته حدود ۱۰۵ میلیارد دلار بود. به این ترتیب سهم تجارت ایران با كشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها از كل تجارتش در سال گذشته به حدود ۴۰ درصد رسید.

جالب اینجاست كه در بین اعضای ناظر جنبش غیرمتعهدها نام كشورهای مطرحی مانند چین، روسیه، برزیل، قزاقستان، آرژانتین، مكزیك، هلند، صربستان و اوكراین نیز به چشم می‌خورد كه در صورت احتساب آمار مربوط به آنها، حجم تجارت ایران با كشورهای غیرمتعهدها بسیار بیشتر هم می‌شود. به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت بالای جنبش غیرمتعهدها، ایران می‌تواند از فرصت برگزاری نشست این جنبش در تهران استفاده كرده و ضمن افزایش حجم تبادلات تجاری خود با كشورهای این جنبش، همكاریهای اقتصادی و صنعتی خود را نیز با این كشورها افزایش دهد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : پنج شنبه 2 شهريور 1391برچسب:تجارت ۴۰ میلیارد دلاری ایران با اعضای جنبش غیرمتعهدها, | 14:32 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=