گفت‌وگو با يك روحانی که برای مقابله با داعش به عراق سفر کرد
نگاهی به آخرین تحولات عراق

گفت‌وگو با يك روحانی که برای مقابله با داعش به عراق سفر کرد

مرد و زن ، پیر و جوان برای مبارزه با داعش بسیج شدند و مردم در مسیرهای حرکت از رزمندگان پذیرایی می کردند...

در واپسین ساعات ۹ ژوئن ۲۰۱۴، نیروهای (داعش) پیرو پیشروی چند روز پیش به شمال عراق، کنترل شهر بیشتر مناطق موصل را به دست گرفتند. از همان روز های آغازین حملات داعش به عراق بسیج مردمی تحت فرمان مرجعیت شیعی عراق برای مبارزه با این گروه تروریستی آغاز شد . ایران نیز به عنوان محور مقاومت اسلامی در منطقه برای دفع نیروهای داعش برای کمک به نیروهای مردمی و ارتش عراق اعلام آمادگی کرد.

حجت الاسلام هاشم ابو خمسین، از فضلای عراقی حوزه علمیه قم که در پی فراخوان مراجع تقلید برای مبارزه با داعش به عراق سفر کرده در بازگشت از این سفر درباره آخرین تحولات عراق با خبرگزاری حوزه گفت وگو کرد.

حجت الاسلام هاشم ابو خمسین، استاد دانشگاه آل البیت(ع) و کارشناس عراقی با اشاره به تحولات اخیر عراق گفت: تحولات میدانی عراق را در چند محور می توان مورد بررسی قرار داد؛ بعد از حمله داعش به شهر موصل عراق شاهد تحولات نظامی در عراق بودیم و نزدیک به 5 استان زیر کنترل داعش بود. در حال حاضر داعشی ها در سه استان موصل ، الانبار و صلاح الدین حضور دارند.

فتوای تاریخی مرجعیت عراق و تحول فقهی در این کشور

وی افزود: همزمان با این رویداد، تحول فقهی در عراق رخ داد که آن فتوای تاریخی سیاسی مرجعیت عراق بود. که طی این فراخوان 7 میلیون داوطلب جنگ شدند.

نقش بسیج مردمی و گروه های غیردولتی در مقابله با داعش

کارشناس عراقی پیرامون حملات اولیه داعش به عراق گفت: در روزهای آغازین حملات داعش به عراق 5 استان به طور کامل تحت کنترل داعش درآمد و از لحاظ نظامی لطمات زیادی به کشور وارد شد. در روز های اولیه حملات تا 25 کیلومتری کربلا نزدیک شدند و تا بغدا حدود 20 کیلومتر فاصله داشتند و نیروهایشان تا شش کیلومتری سامرا پیش روی کردند.

خمسین ادامه داد: گروه های نظامی شیعه و غیردولتی  نتایج بزرگی در دفع حملات داعش و به عقب راندن آنها داشتند و امنیت بزرگی برای شهرهای مختلف بویژه شهر کربلا را به ارمغان آوردند.

تلاش  مرموزانه 300 مشاور نظامی آمریکا در عراق

وی درباره دخالت دوباره آمریکا در تحولات میدانی عراق گفت: در روزهای آغازین حملات داعش به عراق و حدود 20 روز بعد از فتوای مرجعیت 300 مشاور نظامی امریکا برای شناسایی پایگاه ها و شخصیت های مقاومت در عراق به این کشور آمده بودند که این راز بزرگ را در عراق کشف کنند. آنها می خواستند شخصیت های اصلی مقاومت عراق اسلحه پول و خانه های حامی مقاومت را کشف کنند و پس از 2 هفته عراق را ترک کردند.

خمسین گفت: در ادامه حملات داعش به اربیل که مرکز کردستان است نیروهای هوایی امریکا وارد عمل شد چراکه این منطقه از لحاظ استراتژیک برای امریکا و اسراییل اهمیت دارد.

کارشناس مسائل عراق در تحلیل انگیزه تولد داعش در منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران تجربه خوبی را در منطقه ایجاد کرد و آن تولید یک بمب مردمی شیعی قوی به نام حزب الله در لبنان بود که امریکا و انگلیس فرانسه و اسراییل نتوانستند این بمب را کنترل کنند. از این رو نقاط قوت حزب الله را به لحاظ نظامی ایمان و فداکاری و شهادت بررسی کردند و نیرویی مانند داعش را در منطقه به وجود آوردند تا به حزب الله در منطقه ضربه بزند و همانطور که در برخی از رسانه ها اعلام شده است داعش نوزاد اسراییلی و امریکایی برای حفظ منافع آنها در خاورمیانه است و بی ثباتی در منطقه بوجود آورند.

مرد و زن؛ پیر و جوان بسیج شدند

وی با اشاره به بسیج تمامی نیروهای مردمی در عراق گفت: مرد و زن ، پیر و جوان برای مبارزه با داعش بسیج شدند و مردم در مسیرهای حرکت از رزمندگان پذیرایی می کردند.

وی ادامه داد: حرم امام حسین (ع ) حدود 10 هزار داوطلب را برای مقابله با داعش تجهیز کرد و مجاهدان با فعالیت 24 ساعته خود از عتبات عالیات محافظت کرده و می کنند و در واقع 15 گروه شیعی تسلیح شدند.

کارشناس عراقی با اشاره به حضور خود در نبرد با داعش گفت: داعشی ها در صحنه جنگ لیاقت و شجاعت ندارند و در مبارزه از دو وسیله قناس و انفجار بمب استفاده می کنند و در بیشتر موارد فرار می کنند.

حجت الاسلام خمسین اظهار کرد: داعشی ها مقابله مستقیم با نیروهای مبارز عراقی ندارند و فرار را بر قرار ترجیح می دهند.

داعشی ها به خودشان هم رحم نمی کنند

استاد دانشگاه آل البیت (ع) با اشاره به بیان خاطراتی از مقابله با داعشی ها افزود: هرنوع بدی و ظلم و ناخوشایندی که بتوان تصور آن را کرد از گروه های داعشی سر می زند. کارهای وحشیانه فحشا و منکر در اعمال تروریست های داعش آشکار است.

وی تصریح کرد: داعشی ها حتی به خود رحم نمی کنند زمانی که یک داعشی کشته می شود اگر بتوانند او را به عقب انتقال می دهند و اگر نتوانند سر جسد را می برند تا شناسایی نشود و بعد اورا آتش می زنند.

فت و گو از وجیهه سادات حسینی/خبرگزاری حوزه


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:, | 20:2 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=