نسخه اخلاقی عارف فقیه حضرت آیت الله بهجت برای رسیدن به کمال

     

نسخه اخلاقی عارف فقیه حضرت آیت الله بهجت برای رسیدن به کمال

           

 

 

در تاریخ نقل شده است روزی مرحوم ملا محمد مهدی نراقی صاحب کتاب گرانسنگ جامع السعادات به همراه تعدادی از شاگردان خود  وارد نجف اشرف شد .سید بحر العلوم بر خلاف روال مرسوم بین علما از ایشان استقبال نکرد و به دیدن او نرفت . مرحوم ملا مهدی به شاگردان خود گفت :آماده شوید تا به دیدن سید برویم . شاگردان عرض کردند: سید احترام شما را نگاه نداشت و به دیدن شما نیامد چرا شما می خواهید به دیدن ایشان بروید! ملا محمد مهدی می گوید حال که سید بحر العلوم به دیدن ما نیامد ما به دیدن ایشان مشرف می شویم چه اشکالی دارد! ملا محمد مهدی به همراه شاگردان خود به دیدن سید می رود و باز هم سید بحر العلوم با ایشان به سردی برخورد می کند . مدتی می گذرد و باز هم سید بحر العلوم بازدید ملا مهدی را به جای نمی آورد . شاگردان و اطرافیان نراقی خیلی ناراحت شدهُ پی در پی متذکر می شوند که سید به آنها بی احترامی کرده که آنها را تحویل نمی گیرد . ملا محمد مهدی باز تصمیم می گیرد به دیدن سید مشرف شود این بار تا سید بحر العلوم ملا محمد مهدی را در درگاه خانه خود می بیند با وضع عجیبی به استقبال ایشان می رود که تابحال از او اینگونه استقبال کردن مشاهده نشده بود . شاگردان علت این رفتار را سوال می کنند و سید بحر العلوم توضیح می دهد قبل از آمدن نراقی به نجف کتاب اخلاق ایشان ( جامع السعادات ) به دستم رسیده بود و همیشه به دنبال این بودم که آیا نویسنده این کتاب خود عامل به نوشته هایش هست یا نه چون نوشتن کار آسانی است ولی عمل کردن به آن کار هر کسی نیست با این کار ملا مهدی متوجه شدم که او عالمی عامل به گفته های خود است .هر کس به جزنویسنده این کتاب بود با رفتاری که من با اوکردم دیگر به دیدن ما نمی آمد .  

یکی از علمای عامل ما در عصر حاضر مرحوم محمد تقی بهجت رحمت الله علیه بود . روزی از محضر ایشان سوال می کنند برنامه ای جهت سلوک مرحمت فرمایید . ایشان در پاسخ می گوید روزانه نصف صفحه از کتاب شریف معراج السعاده را بخوانید و بدان عمل کنید .  

این چه قصه عجیبی است که ما در کنار دریا داریم از تشنگی هلاک می شویم و فکر می کنیم که حرف ها و نوشته های ملا محمد مهدی و ملا احمد نراقی برای ۲۰۰ سال پیش است و امروزه کارایی و کاربرد ندارد ولی یکی از بزرگترین عرفای زمانه ما را حواله به کتابی می دهد که نزدیک به دو قرن از زمان تالیف آن می گذرد.  

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : دو شنبه 23 مرداد 1391برچسب:نسخه اخلاقی عارف فقیه حضرت آیت الله بهجت برای رسیدن به کمال, | 1:55 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=