مفتی اعظم سوریه: ما خواستار خاموشی آتش جنگ مذهبی هستیم
مفتی اعظم سوریه: ما خواستار خاموشی آتش جنگ مذهبی هستیم

دکتر شیخ احمد بدرالدین حسون مفتی اعظم سوریه در مصاحبه‌ای با جنبش هم‌بستگی جهانی به بررسی وضعیت سوریه و مسئله تکفیر پرداخت.

دکتر شیخ احمد بدرالدین حسون گفت:‌ ما می‌توانیم تمام کلیساها و مساجد ویران شده را با هم بازسازی کنیم. اما چه کسی فرزندان کشته شده ما را می‌تواند بازگرداند؟ چه کسی می‌تواند فرزندم «سریا» را بازگرداند؟ هرگاه که ما نسبت به یک کودک خشونت می‌ورزیم، در واقع در برابر خدا نافرمانی می‌کنیم.

مفتی اعظم سوریه افزود:‌ به خاطر همین رفتارم از سوی یک مؤسسه بسیار برجسته ایتالیایی به نام «دوچی» که در زمینه صلح فعالیت می‌کند، به پاس صلح‌طلبی به دور از تعصب، نشان بین‌المللی صلح دریافت کردم. آن‌ها به من ویزای ده روزه دادند اما من قبول نکردم. ترسیدند که چند روز بیشتر بمانم. من از اروپایی‌ها جایزه نمی‌خواهم. آن‌ها در میان قاتلان مردم ما حضور دارند.

مفتی اعظم سوریه در ادامه می‌گوید:‌ اگر تمام مردم سوریه هم کشته شوند برای آن‌ها مهم نیست. برای آن‌ها مهم نفت است. من این نوع دموکراسی را محکوم می‌کنم. آن‌ها باید بدانند ما پیش از آنی که مسلمان، سنی، شیعه، مسیحی و یا علوی باشیم، انسان هستیم و انسانیت ما باید مورد احترام قرار گیرد. آن‌ها می‌خواهند آتش جنگ مذهبی را در این‌جا برافروزند اما ما می‌خواهیم این آتش را خاموش کنیم.  

گفتنی است خبرنگار و فعال صلح جهانی که حاصل گفت‌وگوی خود با دکتر احمد بدرالدین حسون و بازدید از سوریه را در سایت crescent international منتشر کرده، می‌نویسند: من چندی پیش در قالب یک گروه چهل نفری کمپین صلح از سوریه دیدن کردم و در کنار بازدید از شهرهای مختلف و بررسی اوضاع زندگی مردم عامه، پی بردم که آن‌چه رسانه‌ها از اوضاع سوریه نشان می‌دهند، منطبق با واقعیت نیست و مردم سوریه اغلب از اسد حمایت می‌کنند و گروه‌های مخالف نیز همگی مسلح و متوسل به راه‌های نظامی نیستند و در میان آن‌ها شخصیت‌های معتقد به گفت‌وگو نیز بسیارند. عمده شخصیت‌های برجسته سوریه نیز با خشونت و کشتار شدیداً مخالف هستند.

وی در ادامه می‌نویسد:‌ یکی از این چهره‌ها، مفتی اعظم سوریه دکتر احمد بدرالدین حسون است که خود به نوعی قربانی این تروریسم در سوریه بوده و پسر 21 ساله‌اش «سریا» را در اکتبر 2011 درست در روز نامزدی‌اش از دست داده است اما همین مفتی اعظم در مجلس ترحیم پسرش همه را به صلح و بخشش دعوت کرد؛ حتی قاتلان پسرش را.

این خبرنگار در پایان می‌نویسد:‌ من در قالب یادداشتی شخصی نظرات مفتی اعظم و بسیاری دیگر که در سوریه دیدارشان کردم، منتقل می‌کنم و از همه دعوت می‌کنم که بیایند و با چشمان خود سوریه را ببینند و دریابند که این خمپاره‌ها که شلیک می‌شوند، این تعهدها که تکفیری‌ها برای تأیید اعمال‌شان از مردم می‌گیرند، بی‌معنا است. مردم واقعاً در حال مقاومت هستند، همان مردمی که در اول ژوئن به پای صندوق‌های انتخابات ریاست‌جمهوری رفتند و به اسد رأی دادند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : یک شنبه 1 تير 1393برچسب:مفتی اعظم سوریه: ما خواستار خاموشی آتش جنگ مذهبی هستیم, | 22:21 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=