استهلال موضوع سیاسی نبوده و نیست
 
بازتاب «اولین اجلاسیه ستادهای استهلال مناطق قومی کشور» در رسانه های خبری

 



 

رییس شورای نمایندگان رهبری در مسائل اهل سنت

استهلال موضوع سیاسی نبوده و نیست

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام مروی در نخستین اجلاسیه ستادهای استهلال مناطق قومی کشور گفت:استهلال موضوع سیاسی نبوده و یک مسئله کاملا شرعی و دینی است و اختلاف نظر در مسایل شرعی، امری طبیعی است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام مروی، رییس شورای نمایندگان رهبری در مسائل اهل سنت در نخستین اجلاسیه ستادهای استهلال مناطق قومی کشور گفت: بر اساس فقه مذاهب خمسه، مسئله استهلال و اعلام ماه از شئون حاکم اسلامی است و مقام معظم رهبری نیز از همان سال اول زعامت به این قضیه اهتمام جدی داشته و دستور فرمودند که در دفتر ساز و کاری برای استهلال ایجاد شود.

وی افزود: رویت هلال ضوابط و شرایط خاص خود را دارد و نمی توان آن را به منجمین و تقویم نویسان واگذار کرد. به همین دلیل در دفتر مقام معظم رهبری ساز و کاری در این زمینه ایجاد شد که به مرور زمان شکل منسجم تر، منظم تر و علمی تری یافت و در حال حاظر فعال ترین ستاد استهلال در میان کشورهای اسلامی ستاد استهلال جمهوری اسلامی ایران است.

رییس شورای نمایندگان رهبری در مسائل اهل سنت با بیان اینکه در هیچ یک از کشورهای اسلامی ستادهای استهلال در این سطح و به این گستردگی چه به لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی فعالیت نمی کنند تصریح کرد: از نظر کمیت در حال حاضر در تمام استان های کشور ستاد های استهلال فعال هستند به لحاظ کیفیت نیز ما از نیروها و متخصصینی بهره مند هستیم که در این زمینه در سطح دنیا صاحب نظر و رکورد دار هستند.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری در تبیین دلیل برگزاری چنین اجلاسیه ای خاطر نشان کرد: در پازل ستاد استهلال کشور نکات قابل تاملی وجود داشت که مهمترین مسئله مورد توجه، حضور علما و اندیشمندان اهل سنت در ستادهای استهلال و اعلام نظر آنها در این زمینه بود . در همین راستا و با هدف رفع این نقص از دو سال پیش موضوع حضور و فعالیت علمای اهل سنت در این رابطه مطرح و برنامه ریزی شد و امروز بحمدالله این نقص نیز برطرف شده است.

حجت الاسلام مروی افزود: استهلال موضوع سیاسی نبوده و یک مسئله کاملا شرعی و دینی است و اختلاف نظر در مسایل شرعی نیز امری طبیعی است . امروز برخی در موضوع استهلال، رویت هلال با ابزار را حجت می دانند و برخی حجت نمی دانند و چه در میان شیعه و چه در میان اهل سنت اختلاف نظراتی در این زمینه وجود دارد همچنان که در سایر مسایل شرعی نیز این اختلاف نظرهای اجتهادی به چشم می خورد اما هیچ یک منجر به بروز مشکلی خاص نشده است.

وی خاطرنشان کرد: اما از آن جا که مردم به شکل مستقیم در ایام خاصی از سال برای اعمال شرعی خود با این مسئله درگیر هستند، اختلاف نظرها در امر استهلال ، نمود بیشتری پیدا می کند چرا که موضوع وجوب روزه در اول ماه مبارک رمضان یا حرمت آن در آخرین روز ماه مطرح است و همین مسئله بر اهمیت موضوع می افزاید.

رییس شورای نمایندگان رهبری در مسائل اهل سنت در ادامه سخنان خود به وظیفه ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: وظیفه این ستاد تنها ارائه دقیق، کامل و بی کم و کاست گزارشات و اخبار دریافتی از همه نقاط کشور به مقام معظم رهبری است بدون هیچگونه قضاوت ، داوری و اعلام نظر و معیار و میزان مقام معظم رهبری در این باره نیز تنها حجت داشتن نزد خدا و انجام وظیفه شرعی است نه مسایل سیاسی و امثال آن مانند هماهنگ بودن یا مخالف بودن با سایر کشورهای اسلامی.

وی ابراز امیدواری کرد که جامعه اسلامی روزی از نظر علمی به جایی برسد که درهمه کشورهای اسلامی و در میان همه فرق به وحدت وحدت رویه دست یافته و یک روز واحد را به عنوان اول ماه و یا روز عید اعلام کند.

لینک خبر:

http://tnews.ir/news/763526211078.html

بازتاب تصویری «اولین اجلاسیه ستادهای استهلال مناطق قومی کشور» در خبرگزاری شبستان:

http://www.ghatreh.com/news/nn20106452/%EF%AE%94%EF%BA%B0%EF%BA%8D%EF%BA%AD%EF%BA%B5-%EF%BA%97%EF%BA%BC%EF%BB%AE%EF%BB%B3%EF%BA%AE%DB%8C-%EF%BA%8D%EF%BB%AD%EF%BB%9F%EF%BB%B4%EF%BB%A6-%EF%BA%8D%EF%BA%9F%EF%BB%BC%EF%BA%B1-%EF%BA%B3%EF%BA%98%EF%BA%8E%EF%BA%A9%EF%BB%AB%EF%BA%8E...

 

برگزاری نخستین اجلاسیه ستادهای استهلال مناطق قومی کشور

شهرری- خبرنگار اطلاعات: نخستین اجلاسیه ستادهای استهلال مناطق قومی به منظور هم اندیشی پیرامون نحوه استهلال و کمک رسانی به دفتر مقام معظم رهبری با حضور علما و نمایندگان دفاتر ولی فقیه در مناطق قومی استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی به همت دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در تالار شیخ طوسی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.‏

آیت‌الله تسخیری مشاور عالی مقام معظم رهبری در ستاد استهلال گفت: این جلسه پربرکت با حضور علمای اهل سنت در مناطق مختلف ایران برای هماهنگی با ستاد‌های استهلال مناطق دیگر برگزار شده است تا بتوانیم اطلاعات لازم را خدمت مقام معظم رهبری ارایه کنیم و به یک توحید در ماه‌های قمری برسیم و در همه شعون کوشش کنیم که یک مسیر واحد داشته باشیم. ‏وی خاطر نشان کرد: در جهان اسلام در یک کشوری که ولی فقیه دارد، اختلاف نیست و حکم ولی فقیه بر همه افراد آن ملت با هر مذهبی که داشته باشند لازم است. مسلمانان در جهان اسلام دارای مسئولیت مشترک هستند، همه باید کوشا باشیم که حرکتمان در رابطه با تهاجم دشمن از یک طرف و تحقق وظایف امت اسلامی از طرف دیگر یک موضع گیری واحد داشته باشیم امسال امیدواریم همه باهم باشیم و اطلاعات کامل خدمت ولی امر مسلمین بدهیم و حضرت ایشان هم بر این اساس حکم بدهند و کل کشور به طور واحد و یکسان وارد ماه مبارک رمضان بشود و در پایان ماه مبارک عید بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین عرب نیا دبیر شورای نمایندگان ولی‌فقیه در امور اهل سنت در این همایش اظهار داشت:شورای نمایندگان ولی‌فقیه آذر ماه سال 90 تشکیل ستاد استهلال مناطق قومی در کشور را تصویب کرد که مشارکت و ارتباط علما و روحانیون اهل سنت،در ستاد‌های استهلالی که دفتر مقام معظم رهبری در استان‌ها تشکیل می‌دهد مستحکم‌تر و بیشتر شود.عرب نیا خاطر نشان کرد: ستاد استهلال دفتر مقام رهبری سالیان سال است که تشکیل شده اما در بخش اهل سنت مدت دوسال است که کار شروع شده و هماهنگی لازم آن صورت می‌گیرد که امیدواریم با حضور و مشارکت هرچه بیشتر علما و روحانیون اهل سنت این امر نتیجه خوبی داشته باشد.در ادامه این اجلاسیه، اعضای ستاد استهلال مناطق قومی در کمیسیون‌های تخصصی پنجگانه: موانع و چالش‌های پیش روی ستاد استهلال و راه‌های برون رفت، راه‌های حضور موثر نمایندگان اهل سنت در ستادهای استهلال استانی، بررسی و تبیین جایگاه فقهی حاکم شرع و ولی امر مسلمین در اعلام عید فطر و نحوه آموزش و اطلاع رسانی مباحث استهلال و عید فطر به جماعت مخاطب شرکت کرده و به بحث و بررسی پیرامون آن پرداختند.‏

لینک خبر:

http://www.ettelaat.com/etiran/?p=53677

خبرگزاري شبستان - اطلاعات


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : شنبه 24 خرداد 1393برچسب:استهلال موضوع سیاسی نبوده و نیست, | 13:15 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=