نخستین ردیه‌ها بر وهابیت به قلم اهل‌سنت

80377952-3305668

اهل‌سنت از نخستین کسانی بودند که بر وهابیت ردیه نوشتند؛ در مورد بحث تکفیر، ‌هیچ کدام از علمای اهل‌سنت چه امام شافعی و چه امام ابوحنیفه فتوا بر کشتن گوینده لااله الا الله نداده‌اند.

برنامه «شب آسمانی» به تهیه‌کنندگی «علیرضا قطبی»،‌ دوشنبه شب، ‌۱۱ آذرماه با موضوع «مقابله اهل‌سنت با شبکه‌های معاند اسلام» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین عباسی و ماموستا اقبال بهمنی به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

 

بر پایه این گزارش،‌ ماموستا اقبال بهمنی از علمای اهل‌سنت کردستان ‌طی سخنانی اظهار کرد: فکر و دیدگاه اهل‌سنت بر مبنای قرآن، سنت رسول‌الله (صلی‌الله علیه) است، ‌ضمن آنکه اهل‌سنت بر محور وحدت بین مذاهب اسلامی‌می‌گردد یعنی تمام مذاهب اسلامی‌را دوست داشته و به آنها احترام می‌گذارد چنانکه قرآن مجید فرموده است «واعتصموا بحبل‏ اللّه جمیعاً و لا تفرّقوا».
وی در ادامه اظهار کرد:‌ اهل‌سنت یک سری اعتقاداتی که جریان وهابیت و سلفیت به عنوان منکرات به آنها نگاه می‌کند را بر نمی‌تابد، ‌مثلا وهابیت بر توسل و زیارت قبور و شفاعت نبی اکرم (صلی‌الله علیه) اعتقادی ندارند در حالی که اهل‌سنت به تمامی‌این موارد اعتقاد دارد.
ماموستا بهمنی تصریح کرد: همچنین در مورد بحث تکفیر،‌ هیچ کدام از فتاوای علمای بزرگ اهل‌سنت چه امام شافعی و چه امام ابوحنیفه فتوا بر کشتن انسان گوینده «لااله الا الله» را نداده اند که وهابیت چنین کاری می‌کنند.
وی ابراز کرد: جریان وهابیت در سال های حدود ۱۱۲۰ شروع به فعالیت می‌کند و از اولین کسانی که علیه وهابیت کتاب نوشتند علمای اهل‌سنت بودند،‌ ضمن آنکه از مخالفان محمدبن عبدالوهاب مفتی شافعی و باقی بزرگانی بودند که کتاب در رد او نوشتند، ‌بنابراین ثابت می‌شود که اگر وهابیت از اهل‌سنت بود هرگز کتابی در رد نظریات ابن تیمه حتی زمانی که وی زنده بود، ‌نمی‌نوشتند.
این عالم اهل‌سنت با اشاره به اینکه امروز نیز فقهای مذاهب دیگر و فقهای شافعی و فقهای مذهب احناف کتبی را برای رد وهابیت نوشته‌اند، بیان کرد: وهابیت مسلمین را می‌کشند و به مشرکان کاری ندارند، ‌آنها مارک کفر به اهل اسلام زده و با مسلمین مقابله می‌کنند،‌ فتوای قتل و کشتن را می‌دهند که هیچ کدام از این موارد در اهل‌سنت وجود ندارد.
وی بیان کرد:‌ عبدالله بن عمر می‌گوید خوارج آیاتی که در مورد کفار و علیه کفار نازل شده بود را علیه مسلمین استفاده کردند، لذا با در نظر گرفتن این مساله و سایر مواردی که عنوان شد می‌بینیم که یکی از راه های انحراف وهابیت همان تقلید نکردن ائمه فقه و حدیث چون امام صادق (علیه‌السلام)، امام شافعی و امام ابوحنیفه است.
ماموستا اقبال بهمنی تصریح کرد: دین اسلام دین پاکی است،‌ فطرت انسان نیز پاک است،‌ در حالی که وهابیت و سلفیت جریان تندرو و خشنی است که در کشورهای مختلف مسلمین و غیرمسلمین را می‌کشند و از آن فیلم برداری کرده و در شبکه های مختلف پخش می‌کنند.
وی عنوان کرد: سوال آن است که چرا گروهی به نام سلفیت می‌آید و در کشورهایی چون افغانستان،‌ سوریه و عراق کشتار راه می‌اندازد و فیلم آن را پخش می‌کند، ‌پاسخ آن است که آنها می‌خواهند حقیقت را ببندند، ‌لذا ضربه به اسلام می‌خورد و این در حالی است که جامعه امروز مبتنی بر عقلانیت بوده و نیازمند صلح و آرامش است.
این عالم اهل‌سنت تصریح کرد: در هیچ کجای جهان شیعه نمی‌آیند شافعی را به علت اینکه شافعی است بکشند یا شافعی نمی‌آید شیعه را به علت آنکه شیعه است بکشد بنابراین وهابیت تنها یک جریان است که سعی دارد خود را به اسلام بچسباند.
وی تاکید کرد:‌ یا مثلا در مورد مساله تکفیر که وهابیت به این بهانه دست به کشتار می‌زنند امام شافعی می‌گوید: اگر کسی چنین بود باید از او طلب توبه و پشیمانی کرد اگر پشیمان نشد و منکر الله شد باید سه روز زندانی شود و بعد از آن اگر همچنان مرتد بود باید به ادعای نه یک نفر بلکه چندین نفر در مورد او تصمیم گرفته و حکم بر او اجرا شود.
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: حضرت علی(علیه‌السلام) شخصیت اول جهان اسلام را در ماه رمضان با زبان روزه در حالی که نماز می‌خواند شهید می‌کنند،‌ بعد در رمضان ۱۴۰۰ سال بعد ماموستا شیخ الاسلام در مرضان با زبان روزه شهید می‌شود، زمانی که از مرتکبان سوال می‌کنند که چرا او را کشتید می‌گویند چند کتاب وهابی خواندیم و متوجه شدیم که ماموستا شیخ الاسلام برای اهل‌سنت خطر است لذا عصر تصمیم گرفتیم او را بکشیم و این در حالی بود که ماموستا در همان روز آب و خرمای خود را که می‌خواست با آنها روزه اش را باز کند به آنها داده بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:, | 17:20 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=