بهره‌گیری از تمامی امکانات برای جلوگیری از تداوم خون‌ریزی‌ در امت اسلامی
 
رئیس‌جمهور تأکید کرد:
بهره‌گیری از تمامی امکانات برای جلوگیری از تداوم خون‌ریزی‌ در امت اسلامی

حجت‌الاسلام دکتر روحانی با بیان اینکه اوضاع منطقه نشان می‌دهد که تلاش‌ها برای وحدت امت اسلامی ناکارآمد بوده است، اظهار کرد: باید همه توان خود را برای جلوگیری از ادامه خون‌ریزی در میان امت اسلامی به‌کار بگیریم



 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، پیش از ظهر امروز، 27 دی‌ماه در مراسم افتتاحیه بیست‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با بیان اینکه سیره پیامبر اسلام(ص) سرمشق  و الگوی ما مسلمانان است، اظهار کرد: همان‌طور که سور قرآنی به سوره‌های مکی و مدنی تقسیم‌بندی می‌شوند، سیره پیامبر نیز از یک دیدگاه به دو دسته مکی و مدنی تقسیم‌بندی می‌شوند.

وی افزود: مکه زادگاه اسلام و مدینه پایگاه اسلام است؛ پیامبر اسلام(ص) در مکه به تربیت انسان‌ها در یک تراز نوینی پرداخت تا انسان‌ها را به سطح مسلم و مؤمن برساند؛ به همین دلیل در مکه، هدف ساخت و تربیت انسان‌ها بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دوره‌ای که مسلمان شدن یک مزیت اجتماعی محسوب نمی‌شد، مسلمان شدن نوعی جهاد بود، گفت: پیامبر(ص) در مکه به فرد فرد انسان‌ها توجه داشت، اما هدفشان تنها ساخت انسان‌ها در تراز مسلم و مؤمن نبود؛ بلکه هدف دیگری مدنظر بود که آن، ساخت جامعه و دولت اسلامی بود.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به رسالت نبوت و امامت پیامبر اسلام(ص) ادامه داد: امامت پیامبر(ص) در مکه در مقام عمل اجرایی و عملی نبود. به همین دلیل، ایشان هجرت به یثرب را برگزید و در زمانی که بحث قراردادهای اجتماعی مطرح نبود، پیامبر اسلام(ص) با عقد پیمان‌های اجتماعی و مشورت با مردم برای ساخت جامعه توحیدی، به ما نشان دادند که اسلام در پی ایجاد مردم‌سالاری دینی در جامعه است.

وی افزود: پیامبر(ص) درمکه و مدینه از کلمه توحید قدم به قدم جامعه را به توحید کلمه رساند و کاری کردند که دو قبیله‌ای که تنازع تاریخی و قومی با یکدیگر داشتند، متحد شدند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دعوت پیامبر اسلام(ص) با عقل و تدبیر و اخلاق حسنه و سیره محمدی بود، گفت: پیامبر(ص) سخنگویان و مشاورانشان را از نژادها و قومیت‌های مختلف برگزیدند و کاری کردند که عرب و غیرعرب یکی شدند و سیاه و سفید را یک‌رنگ کردند.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: ایشان توانست وحدتی مستحکم، منسجم و بنیانی مرصوص در سایه فرهنگ بلند توحید و اسلام بسازد.

وی با بیان اینکه هفته وحدت، هفته توحید است، اظهار کرد: این ایام همه به یک نفر توجه می‌کنند؛ کسی که آورنده پیام و بنیانگذار تمدن بزرگ بشری بود؛ کسی که رحمتی برای همه عالمیان بود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ممکن است راه‌های مختلفی برای دستیابی به فرهنگ بلند اسلام برگزیده باشیم، اما مبدأ یکی است و مقصد نیز یکی خواهد بود؛ ما از طرق و مذاهب مختلف به دنبال یک حقیقت هستیم و آن حقیقت توحید و توحید حقیقت است.

وی با تأکید بر اینکه امروز نیازمند پیروی از سیره پیامبر در مکه و مدینه هستیم، گفت: ما امروز نیازمند سیره مکی پیامبر(ص) هستیم، چرا که لازم است فرد فرد انسان‌ها را بسازیم و آماده کنیم، چه اینکه تا تک‌تک انسان‌ها آماده نشوند، مدینه‌النبی ساخته نخواهد شد.

رئیس‌جمهور افزود: اگر به دنبال مدینه‌النبی و جامعه اسلامی مطلوب پیامبر هستیم، اول باید راه مکه را طی کنیم و با یک هجرت، یثرب را به مدینه‌النبی تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه جهان امروز جهان زخم‌خورده‌ای است که از سیمای امت اسلامی خون می‌چکد، گفت: جهان اسلام امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به یک تلاش فراگیر برای ترمیم شکاف‌ها دارد.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به دو هدف شوم دشمنان اسلام گفت: این اهداف، ایجاد تنازع و اختلاف و شکاف و نعمیق آن در میان امت اسلامی و اسلام‌هراسی در سراسر جهان و در بین افکارعمومی است تا در مقابل دعوت پیامبر(ص) که بر باید به گوش همه جهانیان برسد ایجاد کند.

وی تصریح کرد: متأسفانه گروهک‌هایی که نه از فرهنگ اسلام و حقیقت آن و ابعاد اخلاقی اسلام مطلع هستند، به نام اسلام و جهاد، چهره اسلام را تحریف‌شده و واژگونه به جهان معرفی می‌کنند و شکاف‌ها و اختلاف‌ها را بیشتر می‌کنند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: قدرت‌های بزرگی به دنبال منافع خود هستند، می‌خواهند به منافع مسلمانان به ویژه در بخش انرژی چنگ بیندازند؛ آنها می‌خواهند حضور نظامی و سلطه سیاسی‌ و فرهنگی‌شان را توجیه کنند.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اقدامات دولت جمهوری اسلامی برای مقابله با اسلام‌هراسی و ایجاد اختلاف در بین امت اسلامی گفت: دولت تدبیر و امید طی 5 ماه گذشته، در کنار حل مشکلات و معضلات داخلی، برای مقابله با این دو هدف همواره دارای برنامه و در مقام عمل گام‌هایی برداشته است.

وی افزود: دشمنان اسلام می‌خواستند جنگ جدیدی در منطقه به راه بیندازند و برای همین زمینه‌های آن را فراهم کرده بودند و قدرت‌های نظامی را در آماده‌باش قرارداده بودند؛ همچنین افکار عمومی را برای نزاع، جنگ و نوعی حمایت جدید از رژیم غاصب صهیونیستی آماده کرده بودند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اولین گام دولت جلوگیری از ایجاد جنگ جدید در منطقه بود، گفت: همه توان دولت در دیپلماسی خارجی و همه ابزارهایی که دولت در اختیار داشت، با تماس مداوم با کشورهایی که در این زمینه همسو بودند و با ایجاد خونریزی جدید مخالفت داشتند، منطقه را از یک جنگ و نزاع جدید دور کرد.

وی تصریح کرد: اگر همکاری‌های نزدیک روسیه و سوریه نبود، این هدف در منطقه محقق نمی‌شد.

رئیس‌جمهور دومین گام دولت تدبیر و امید را در راستای اسلام‌هراسی، ارائه طرح جهانی عاری از خشونت عنوان کرد و گفت: در تبلیغات گسترده نابجای دهه‌های گذشته، همواره اسلام به عنوان مکتب خشونت و افراط‌گرایی و حامی تروریسم معرفی شده بود.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: ایران به عنوان یک کشور اسلامی، پرچم مبارزه با خشونت را در دست گرفت و در مجمع عمومی سازمان ملل مسئله مقابله جهانی با افراط و خشونت را مطرح کرد.

وی افزود: این طرح در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد شد و در دستور کار این مجمع قرار گرفت که با اتفاق آرا و بدون رأی‌گیری به تصویب رسید و همان‌هایی که علیه مسلمانان تبلیغ ناروا می‌کردند، به ناچار به این طرح رأی دادند.

رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش دولت برای مقابله با ایران‌هراسی در بین سایر ملت‌ها گفت: برخی کشورها طی سال‌های گذشته به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای، مسئله ایران‌هراسی را در بین افکار عمومی جهان تشدید کرده بودند؛ ایران‌هراسی بر این مبنا صورت گرفت که ایران را به عنوان پایگاهی برای اسلام و انقلاب اسلامی می‌دیدند.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: دولت برای مقابله با این تفکر، در یک مذاکره و تعامل مؤثر و سازنده، توانست به اولین توافق با کشورهای غربی دست یابد؛ این توافق اولین اثر و ثمرش آن بود که برای بسیاری از افکار عمومی روشن شد، ایران چیزی برای مخفی کردن در زمینه فناوری هسته‌ای ندارد و این فعالیت‌ها صرفاً برای مقاصد صلح‌آمیز خواهد بود.

وی اظهار کرد: امروز برای جهانیان روشن شده است که جمهوری اسلامی نه تنها به دنبال سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی نبوده و نیست، بلکه این کشور خود در سال‌های گذشته قربانی سلاح‌های کشتار جمعی بوده است و طبق فتوای رهبر معظم انقلاب، ساخت چنین سلاح‌هایی را حرام می‌داند.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: هفته وحدت برای آن است که امت اسلامی در برابر اهداف دشمن علیه اسلام و مسلمین مقابله کند و آنچه ما امروز در منطقه مشاهده می‌کنیم، معنایش آن است که آنچه تاکنون برای وحدت دنیای اسلام قدم برداشتیم، کافی و کارآمد نبوده است.

رئیس‌جمهور افزود: ما باید گام‌های بلندتری برداریم و ریشه‌های تنازع را از بین ببریم؛ البته این ریشه‌ها برخی مربوط به دنیای خارج از جهان اسلام است و برخی نیز مربوط به انحرافات فکری در دنیای اسلام است.

وی با بیان اینکه ریشه ترور ترس است، گفت: آنکه دست به کشتار می‌زند، ترسوترین انسان‌هاست و فکر می‌کند منافع فردی، گروهی و جمعی‌اش در حال از بین رفتن است.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: اگر دولتی فکر می‌کند با تقویت تروریست‌ها، می‌تواند حکومتی را در منطقه از میان بردارد و قدرت خود را افزایش دهد، دچار اشتباه محض است، چرا که هر کس چاهی را برای برادرش بکند، خود در همان چاه خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای اسلامی نیاز به گفت‌وگو و تعامل داریم، اظهار کرد: باید همه توان خود را برای جلوگیری از ادامه خون‌ریزی در میان امت اسلامی به بهانه‌های واهی به کار بگیریم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آنکه می‌گوید «لا اله الا الله» و «محمد رسول الله» اما با زشت‌ترین حربه، یعنی حمایت از تکفیری‌ها در بین امت اسلامی فاصله می‌اندازد، نه دوستان اهل سنت است و نه دوستان اهل تشیع.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه قرآن در میان ما پیوند ولایت برقرار کرده است، گفت: پیوند ولایت باید در بین ما برقرار باشد و هر کس به این پیوند و ریسمان محبت و ولایت صدمه وارد کند، مخالف اسلام و قرآن و پیامبر اسلام(ص) خواهد بود.

خبرگزاري بين‌المللی قرآن (ایکنا)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : دو شنبه 30 دی 1392برچسب:بهره‌گیری از تمامی امکانات برای جلوگیری از تداوم خون‌ریزی‌ در امت اسلامی, | 17:44 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=