پرواز اسطوره آزادی و برابری: نلسون ماندلا درگذشت

پرواز اسطوره آزادی و برابری: نلسون ماندلا درگذشت

پرواز اسطوره آزادی و برابری: نلسون ماندلا درگذشت

nelsonmandela 

پیام تسلیت مؤسسه ایرانیان پوشش 

جهان در ۱۵ آذر ۱۳۹۲ مصادف با ۶ دسامبر ۲۰۱۳ به سوگ ماندلا نشست و اکثر کشورهای جهان به نشانه احترام به این مرد بزرگ معاصر پرچم‌های خود را نیمه افراشته گذاشته گذاشتند.

نلسون ماندلا کی بود

نلسون ماندلا د در سال آخر جنگ جهانی اول در ۱۹۱۸ در دهکده‌ موسو در ترانسکی، در آفریقای جنوبی به دنیا آمد. او در دوران جوانی به تحصیل حقوق پرداخت و در مخالفت با استعمار فعال بود. او به “کنگره ملی آفریقا” پیوست و به طور مکرر به اتهام خیانت دستگیر شد. ماندلا که در ابتدا طرفدار اعتراض غیرخشونت‌آمیز بود، اما بعدها به سوی شیوه‌های ستیزه‌جویانه روی آورد و یکی از بنیانگذاران گروهی بود که به بمب‌گذاری سازمان‌یافته در اهداف دولتی می‌پرداختند. او در سال ۱۹۶۲ به اتهام خرابکاری و توطئه برای سرنگونی دولت محاکمه شد، و به حبس ابد محکوم شد.

او بیشتر دوران محکومیت خود را در زندان جزیره روبن سپری کرد ولی در نهایت در سال ۱۹۹۰ از زندان آزاد شد.  بسیاری در آفریقای جنوبی ماندلا را «مخولو» صدا می‌کردند که در زبان محلی به معنی «پدربزرگ» است. از او در آفریقای جنوبی با عناوینی همچون «مبارزه‌گر راه آزادی»، «زندانی»، «قطب اخلاقی»، «نماد مبارزه با آپارتاید در آفریقای جنوبی» یاد می‌شود.

از زندان تا ریاست جمهوری

ماندلا ۲۷ سال را در زندان، عمدتا در جزیره روبن- جزیره‌ای در نزدیکی ساحل شهر کیپ تاون گذراند. یک کارزار بین‌المللی برای فشار آوردن برای رهایی او، نهایتا به آزادی او در سال ۱۹۹۰ انجامید. او با رئیس‌جمهور وقت آفریقای جنوبی، اف دبلیو دکلرک برای پایان دادن به تبعیض نژادی همکاری کرد، و این دو رهبر در سال ۱۹۹۳ به طور مشترک برنده جایزه نوبل صلح شدند. ماندلا در انتخاباتی چندنژادی در سال ۱۹۹۴ به ریاست جمهوری رسید. ماندلا اولین رییس‌جمهوری سیاه پوست آفریقای جنوبی بود که از سال ۱۹۹۴ به مدت ۵ سال این سمت را بر عهده داشت. او یک دوره در این مقام خدمت کرد و تصمیم گرفت برای دور دوم نامزد نشود.

ماندلای بزرگ

کار ماندلا در پایان دادن به تبعیض نژادی و تحکیم دموکراسی سیاسی در آفریقای جنوبی دستاوردی یگانه بود. توانایی ماندلا در مهار کردن نارضایی‌های شخصی‌اش به خاطر زندانی شدن طولانی، و همکاری با دیگران برای ایجاد تغییری آرام اعتبار اخلاقی فراوانی برای او به بار آورد.

«نلسون ماندلا» بزرگ مردی است از تبار آزادگی و انصاف که پربارترین دوران عمر خود را در زندان به سر برد تا انسانیت اسیر بیداد و تبعیض را در هر کجای زمین از زندان برهاند و آنگاه که در میان شور بی همانند هموطنانش و هلهله شادمانی همه آزادیخواهان بر مسند قدرت رسمی جا گرفت حتی از دشمنان خویش که نماینده پلیدترین شکل ستم یعنی تبعیض نژادی بودند انتقام نگرفت و حتی آنان را نیز از مهربانی و رأفت و گذشت خود بی نصیب نگذاشت.

ماندلا هدیه‌ای خداوندی بود که نه تنها بر مردم آفریقای جنوبی بلکه به بشریت داده شده بود. ماندلا نمی‌میرد و نام او نیز همچون دیگر پیغمبران معاصر مانند گاندی الهام بخش همه کسانی است که زندگی را برای همگان شاداب و پر امید می خواهند. او زنده است تا آنگاه که انسان هست و برای آزادی و سربلندی تلاش می کند.

امروز تنها مردم بزرگوار و سربلند آفریقای جنوبی نیستند که در ماتم از دست دادن این مرد شریف و آزاده داغدارند بلکه جان همه آزادگان همه آنان که حرمت انسان و حقوق او را پاس می دارند و همه آن ها که در جستجوی عدالت اند و از بیداد بیگانه و جباریت قدرتهای خودی رنج می برند در عزای او آتشناک است.

موسسه ایرانیان پوشش نیز به نوبه خود درگذشت این بزرگ‌مرد تاریخ و این اسطوره آزادی و برابری را به همه مردم جهان بویژه مردم آزادی‌خواه و عدالت‌طلب ایران تسلیت می‌گوید. یادش را گرامی می‌داریم، به ارزش‌های انسانی که برای‌شان تلاش کرد حرمت می‌نهیم و آموزه‌هایش را دستور کار زندگی‌مان قرار می‌دهیم.

دکتر محمد خضری

مدیر امور پژوهشی ایرانیان پوشش

۹۲/۹/۱۶


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : یک شنبه 24 آذر 1392برچسب:پرواز اسطوره آزادی و برابری: نلسون ماندلا درگذشت, | 17:55 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=