تبلیغ رمان‌های مروج بی‌بند و باری زنانه در رادیو فرانسه

تبلیغ رمان‌های مروج بی‌بند و باری زنانه در رادیو فرانسه

دیده‌بان: پس از مرگ دوریس لسینگ برنده جایزه نوبل ادبی در سال 2007 میلادی و رمان نویس فمینیست شبکه‌های ماهواره‌ای تلاش کردند تا با طرح نام وی در رسانه‌های خود آثار وی را به مخاطبان ایرانی خود معرفی نمایند.

به گزارش موسسه راهبردی دیده‌بان، همان‌طور که پیش از این بارها اشاره شده است یکی از موضوعاتی که مورد توجه شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان قرار دارد حوزه ادبیات داستانی است. این حوزه از زمان اتمام دفاع مقدس به طور ویژه مورد توجه سرویس‌های امنیتی و جاسوسی دشمن قرار گرفت تا با استفاده از این ابزار برنامه‌های استحاله فرهنگی را در این کشور پیاده نمایند. اکنون نیز که ابزار‌های رسانه‌ای در دنیا پیشرفت کرده است و شبکه‌های ماهواره‌ای نیز با استفاده از آنان علاوه بر ایجاد جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی به تبلیغ کتاب‌ها و رمان‌های مدنظر خود می‌پردازد.


جایزه‌های نوبل ادبیات داستانی نیز همیشه به نام کسانی زده شده، که کتاب‌هایی در جهت اهداف و برنامه‌های سازمان سیا نگاشته‌اند. رمان‌هایی که اهداف سازمان‌های جاسوسی در تئوری جنگ‌های علم و جنگ عقیده را تأمین کند برنده‌های همیشگی نوبل ادبیات داستانی هستند و این به خوبی از ماهیت سیاسی این مسابقات خبر می‌دهد.


در روزهای اخیر پس از مرگ دوریس لسینگ، برنده نوبل ادبیات در سال ۲۰۰۷ میلادی بلافاصله شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان به تجلیل از وی پرداخته و در جهت اسطوره‌سازی و خصوصاً الگوسازی از لسینگ برای مخاطبین خود مطالب خبری گسترده‌ای را برای وی در رسانه‌های خود منتشر کردند. بی‌بی‌سی فارسی، رادیو فردا، رادیو زمانه، رادیو فرانسه و دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای هر کدام به نحوی با مستمسک قرار دادن مسئله مرگ لسینگ اهداف خود را در معرفی وی و آثارش به مخاطبان دنبال نمودند.


اما در این میان رادیو فرانسه با ترتیب دادن مصاحبه‌ای با یکی از مترجمان سکولار در ایران به نام «م.ک» تلاش می‌کند تا شخصیت برنده نوبل ادبیات را برای ایرانیان ملموس‌تر نماید. مصاحبه‌کننده تلاش می‌کند تا علت جلوگیری از انتشار کتب ضاله و منحرف لسینگ در کشور را وجود سانسور در ایران اسلامی معرفی کرده و نظام اسلامی را متهم به ساسنورگری می‌کند. «م.ک» کسی است که پس از شکست فتنه 88 با انتشار مقاله‌ای در ارگان معرفتی جریان فتنه سعی می‌کند تا ادبیات و گفتمان ضد انقلابی این جریان را در شکلی جدید بازتولید نماید. وی می‌نویسد که باید با رشد طبقه متوسط سکولار و تبلیغ کالاهای خارجی و مارک‌های خارجی در بیلبوردهای شهرداری به اهداف خود برسیم.

دوریس لسینگ


لازم به ذکر است دوریس لسینگ فردی با دیدگاه‌های فمینیستی و لیبرالی است که در رمان‌های خود به زنانی می‌پرداخته که آزادی را در بی قید و بندی و اعمال منافی عفت و غیر اخلاقی می‌دیدند.


خاطر نشان می‌شود همان‌طور که انتظار می‌رفت، جایزه نوبل ادبی سال 2013 نیز با رویکردی سیاسی و ایدئولوژیک به یک پرونونویس داده شد. جایزه نوبل ادبی این بار به نویسنده‌ای اهدا شد که آثارش مروج فمنیسم لیبرال (بی‌بند‌وباری زنانه) است. آلیس مونرو نویسنده 82 ساله کانادایی که جایزه این دوره نوبل ادبیات را دریافت کرده در اغلب داستان‌هایش به زنانی می‌پردازد که با قید و بندهای اخلاقی مقابله کرده و خوشبختی و آزادی را در لجام‌گسیختگی جنسی می‌بیند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : دو شنبه 4 آذر 1392برچسب:تبلیغ رمان‌های مروج بی‌بند و باری زنانه در رادیو فرانسه, | 13:34 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=