تحلیلگر اندیشکده آمریکایی بروکینگز:

توافقنامه موقت هسته ای ایران گامی درست اما بسیار دور از هدف ماست

تهران – ایرنا - ˈکنت پولاکˈ عضو مرکز سیاستگذاری خاورمیانه اندیشکده بروکینگز گفت، توافقنامه موقت امضا شده بین ایران و گروه ˈپنج بعلاوه یکˈ در ژنو، گامی در جهت درست بود اما، ما هنوز با هدف و مقصد نهایی مان بسیار فاصله داریم.

 

پولاک در مقاله منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی اندیشکده آمریکایی بروکینگز، از توافقنامه موقت امضا شده بین گروه پنج بعلاوه یک و ایران به عنوان گامی خوب و به جلو یاد کرد که به گفته او ،ˈامکان رسیدن به توافقنامه ای نهایی و جامع را برای از بین بردن تهدید ایران هسته ای افزایش دادˈ.

به گفته پولاک، این توافقنامه همه انتظارات مربوط به نکات فنی را تامین کرد و یا به عبارتی، به نوعی فراتر از این انتظارات عمل کرد.

پولاک با بیان این نکته که محاسبات در رابطه با چگونگی نزدیک یا دور کردن ایران از توان تولید ماده قابل شکافت برای سلاح، کاملا بی مورد و یاوه است، افزود، به همین دلیل، من معتقدم که بهتر است این توافقنامه به عنوان اقدامی مفید و مهم اعتماد ساز محسوب شود.

گرچه هیچ یک از طرفین به یکدیگر اعتماد ندارند اما، باید پیشاپیش شاهد تجلیات عینی و ملموسی می بودند که نشان دهد طرف دیگر خواستار آنجام اقداماتی است که برای توافقنامه نهایی لازم است. ما می بایست شاهد تمایل و آمادگی ایران برای توقف پیشرفت هسته ای اش، صرفنظر کردن از اقدامات گذشته و موافقت با بازرسی های جامع تر می بودیم. ایران هم می بایست شاهد آمادگی و اراده جامعه بین المللی (بخوانید آمریکا) برای کاهش تحریم ها و موافقت با ادامه توان غنی سازی محدود ایران – البته به همراه تضمین ها و پادمان هایی برای صلح جویانه بودن اهداف این غنی سازی – می بود. این همان کاری بود که با امضای توافقنامه موقت انجام شد.

پولاک در ادامه خاطر نشان کرد با این همه، این توافقنامه از جهتی دیگر نیز حایز اهمیت است. این توافقنامه نشان می دهد که این امکان وجود دارد که باور کنیم جامعه بین المللی و ایران قادرند توافقنامه ای نهایی و جامع را نیز به نتیجه برسانند.

وی در پایان یادآور شد که با این حال، باید اذعان کرد که این کار(حصول توافق نهایی) بسیار دشوارتر از توافقنامه اولیه است. پیچیدگی ها و دشواری ها بسیار بزرگتر و امتیازاتی که دو طرف باید بدهند، بسیار دردناک تر است. به ویژه آنکه، همچنان باید منتظر ماند و دید آیا ایرانی ها آماده قبول توافقنامه نهایی هستند که مطالبات عملی و نه تئوریک آنها را تامین می کند. چنانچه تهران بر اصول – به ویژه حق غنی سازی و لغو ˈهمهˈ تحریم ها- پافشاری کند، دستیابی به توافقنامه غیرممکن است. از این رور، این توافقنامه(اولیه) گامی در جهت درست است اما، ما هنوز با هدف و مقصدمان بسیار فاصله داریم.



** هدف ایرنا از انتشار این نوع مقالات اندیشکده ها ، اطلاع رسانی درباره نگرش این اتاق های فکر است لذا مطالب این مقاله ها الزاما به معنای تایید محتوای آنها نیست.

نمایه** 1088 **1575

 

انتهای پیام /*


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : دو شنبه 4 آذر 1392برچسب:, | 13:18 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=