ماه رمضان در خانقاه‌ها چه خبر است؟

ماه رمضان در خانقاه‌ها چه خبر است؟

 صوفيان و دراويش به لحاظ تفرقه‏ افکني در جهان اسلام ، از قدمت تاريخي برخوردارند.به قول «آيت‏الله العظمي مرعشي نجفي»، پس از انحراف «سقيفه»، حادثه‏ پيدايش تصوّف از بزرگترين مصيبت‏ ها براي اسلام و مسلمين است.

 صوفيان و دراويش به لحاظ تفرقه‏ افکني در جهان اسلام ، از قدمت تاريخي برخوردارند.به قول «آيت‏الله العظمي مرعشي نجفي»، پس از انحراف «سقيفه»، حادثه‏ پيدايش تصوّف از بزرگترين مصيبت‏ ها براي اسلام و مسلمين است.

امام صادق(عليه‏ السلام) درباره تمايل امّت به فرقه صوفيه با قاطعيت فرمودند: «صوفيان و افرادي که به آنها متمايل هستند، دشمنان ما اهل‏ بيت ع محسوب مي‏ شوند» و امام رضا (عليه‏ السلام) با تيزبيني در همين باب  فرمودند: «کسي به تصوّف قائل نمي‏ شود مگر از روي مکر و خدعه، ضلالت و گمراهي و يا جهل و حماقت». ولي حاکماني نظير معاويه و مأمون عباسي به تقويّت اين تفکّر انحرافي پرداختند.

 

صوفيان براي تفرقه در اجتماعات مسلمين و کاهش نقش مسجد، نماز جمعه و جماعات، عبادتگاه‏ هاي فردي و خانقاه‏ ها را رونق بخشيدند. چون به همان ميزاني که مساجد حرکت‏ ساز و سازنده بودند، خانقاه‏ ها نقش تخريبي و تخديري داشتند. دشمن مي‏ ديد مساجد محل برگزاري نماز جمعه و جماعت، سازماندهي مجاهدين، طرح مباحث علمي و عقلي و ترويج فرهنگ کار و تلاش است، از اين رو با احداث خانقاه در مقابل مساجد به ترويج تفرقه، تنبلي و تن‏پروري، تکدّي، نفي عقل، علم و مقابله با شريعت متعالي اسلام پرداختند.

 

امام خميني(ره) در کتاب «چهل حديث» در خصوص علم ستيزي دراويش مي‏ نويسد: «چون دست دراويش از علوم تهي است، علم را خار طريق و اهل علم را شيطان راه سالک مي‏ شمارند. اين افراد فهميده يا نفهميده پاره‏اي از اصطلاحات جاذب را به‏ خورد عوام بيچاره داده و گمان کرده‏ اند به لفظ مجذوب علي شاه يا محبوب علي شاه حال جذبه و حب دست مي‏ دهد و گاه وقاحت را از حد گذرانده و خود را داراي مقام ولايت کلّيه دانسته‏ اند که منشأ آن تکبّر، جهل و بي‏ استعدادي آنان است.»

 

در حال حاضر فرقه ضاله گنابادي فعال ترين و سياسي ترين شاخه ي سلسله دراويش نعمت اللهي در ايران مي باشد که در برخي از شهرهاي استان فارس(کوار، فسا، ششده و قره بلاغ، گراش) هم فعاليت مي کنند. اين فرقه بعد از غائله شهريور سال 90 کوار (حمله دراويش به مردم آن شهرستان) و افشاي ماهيت آنان و بويژه بعد از فضاحت اخلاقي شيخ و سرکرده آنان در استان (خواجه بابا) و فرار او از کشور دچار رکود شديد شد، بگونه اي که در حال حاضر فعاليت هاي آنان به حالت نيمه تعطيل در آمده است.

 

البته اين فرقه در اوائل سال جاري سعي کرد با کمک ايادي خارج نشين و دست به دامن شدن به وکيل بهائيان (شيرين عبادي و ...) از حالت رکودي که در آن گرفتار شده بودند خارج شوند لکن توفيقي پيدا نکردند و سناريوي مظلوم نمايي آنان که براي عملياتي کردن آن رسانه هاي بيگانه (VOA و...) نيز به ميدان آمده بودند، ره به جايي نبرد.

 

اين روزها اخبار رسيده از گوشه و کنار خانقاه ها حکايت از اين مطلب دارد که اين فرقه سعي دارد با گستراندن سفره هاي رنگين، سنگين و رايگان افطاري به هواداران خود در پي رسيدن به اهداف ناصواب باشد.سفره هايي که با استقبال چنداني هم روبرو نشده است.

 

براستي معناي اين سفره هاي رنگين ضيافت که با خيانت،ضلالت و گمراهي همراه است، چيست؟ آيا سفره هاي رنگارنگ و گران اين روزهاي اين جماعت، روزهاي تلخ و سياه گذشته اين فرقه را به فراموشي خواهد سپرد؟ آيا بذل و بخشش هاي اين چنيني به اتحاد بين خانواده ها و هواداران اين فرقه که در يکي دو سال اخير گروه گروه از ادامه راه با سران خود بريده و برگشته اند، کمکي خواهد کرد(به اين موضوع در فرصتي ديگر با ارائه مستندات پرداخته خواهد شد.) آيا اين عوام فريبي ها باعث شده است تا شيخ فاسد و فراري آنان  سوداي برگشتن داشته باشد؟

 

به نظر ميرسد احيا و ساماندهي مجدد، بازيابي و بازسازي بدنه اجتماعي، عوام فريبي و جذب نيرو از اين طريق، تلاش در جهت زمينه سازي براي حضور شيخ فاسد خود از جمله اهداف اين فرقه باشد.

 

خواجه بابا گراشي يکي از شيوخ گنابادي است که با وجود کهولت سن در اقدامي غيراخلاقي چندي پيش به برخي از دختران جوان فرقه تعرض کرد و بعد از اين رسوايي اخلاقي به صورت غير قانوني از مرزهاي جنوبي کشور خارج و به يکي از کشورهاي حاشيه خليج فارس گريخت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : جمعه 1 آذر 1392برچسب:ماه رمضان در خانقاه‌ها چه خبر است؟, | 12:5 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=