بن بست سیاسی جدید در ترکیه
 

بن بست سیاسی جدید در ترکیه
کمیسیون سازش درباره ی تغییر و قانون اساسی ترکیه پس از 2 سال فعالیت، تعطیل شد.
به گزارش کردپرس به نقل از روزنامه حریت، کمیسیون سازش درباره تغییر و اصلاح قانون اساسی ترکیه که با مشارکت نمایندگان 4 حزب مجلس ملی (عدالت و توسعه، جمهوری خلق، حرکت ملی، صلح و دمکراسی) شکل گرفته بود، پس از 2 سال فعالیت، نتوانست متن پیش نویس قانون اساسی جدید ترکیه را آماده کند و به همین خاطر جمیل چیچک، رئیس مجلس با نوشتن 4 نامه به سران احزاب، اعلام کرد که ادامه فعالیت این کمیسیون بیهوده است و آن را تعطیل می کند.
با این حال دیروز اعضای 3 حزب مخالف دولت در نشست کمیسیون حاضر شده و اعلام کردند که رئیس مجلس دارای اختیار قانونی الغای این کمیسیون نیست.
آتیلا کارت، نماینده حزب جمهوری خلق اعلام کرد که براساس ماده 15، کمیسیون فقط با توافق هر 4 حزب می تواند به فعالیت خود خاتمه دهد.
 مهم ترین مانع بر سر راه ادامه ی فعالیت کمیسیون مزبور مسأله ی کُردها و مطالبات آنان برای تغییر قانون اساسی است.
حزب صلح و دموکراسی (وابسته به پ.ک.ک) اعلام کرده که باید 3 بند نخست قانون اساسی ترکیه تغییر کرده و عبارت «همه شهروندان ترکیه ترک هستند» اصلاح شود، اما احزاب حرکت ملی و جمهوری خلق به شدت با این درخواست کُردها مخالفند.
سرّی ثریا اندر، از اعضای این کمیسیون در گفتگو با کردپرس اعلام کرده بود که تنها راه تغییر قانون مراجعه به آرای مردم یا اتفاق نظر بین حزب عدالت و توسعه و یک حزب دیگر است.
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : جمعه 1 آذر 1392برچسب:بن بست سیاسی جدید در ترکیه , | 11:46 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=