مذاکرات خوب و سازنده بود/ظریف: امیدواریم بتوانیم در نشست های بعدی به توافق دست یابیم
ظریف و اشتون در نشست خبری مشترک تأکید کردند:
مذاکرات خوب و سازنده بود/ظریف: امیدواریم بتوانیم در نشست های بعدی به توافق دست یابیم
 
وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد یکشنبه در پایان مذاکرات هسته ای در نشست خبری شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "محمد جواد ظریف" و "کاترین اشتون" پس از مذاکرات سه روزه ایران و گروه پنج به اضافه یک که در ژنو برگزار شد، در نشست خبری مذاکرات را با وجود برخی اختلافات سازنده خواندند.

دکتر "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران در این نشست خبری تاکید کرد: پیشرفت هایی داشته ایم و امید داریم (در مذاکرات بعدی) به توافق دست یابیم.

ظریف در پاسخ به این سوال، آینده مذاکرات بین ایران و ۱+۵ را چگونه پیش بینی می کنید، گفت: ابتدا از خانم اشتون بابت صحبت های مقدماتی ایشان تشکر می کنم و قدردان حضور همه شما هستم.

وی افزود: شش کشور شاید تفاوت های نظری داشته باشند، اما همه با هم کار می کنیم و امید داریم وقتی مجددا همدیگر را ملاقات کنیم بتوانیم به یک توافق دست پیدا کنیم.

وزیر امورخارجه ایران با بیان اینکه ما پیشرفت هایی داشتیم و امید داریم کمی بیشتر پیشرفت داشته باشیم، تصریح کرد: ایران می تواند به این مذاکرات امید داشته باشد که یک توافق نهایی حاصل شود.

ظریف در پاسخ به این سوال که امروز در خصوص نقش فرانسه خیلی گفته شد، آیا فرانسه موضع متفاوتی را اتخاذ کرده است، گفت: من با خانم اشتون موافق هستم و انتظار داریم که اعضای متفاوت گروه ۱+۵ دیدگاه خودشان را داشته باشند و من هم از تمامی آن ها برای آمدن به محل مذاکرات قدردان هستم.

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در این مذاکرات نتوانستید به یک توافق دست پیدا کنید و از موضع فرانسه ناراحت هستید و در ۲۰ نوامبر چه اتفاقاتی خواهد افتاد، گفت: خیلی طبیعی است، وقتی که ما شروع می کنیم و به جزییات می پردازیم، واضح است که تفاوت هایی وجود خواهد داشت.

ظریف افزود: من ناامید نشدم، زیرا نشستی که ما در آن شرکت کردیم بیش از دو ساعت بود و الان هم از نیمه شب گذشته و جلسه خوبی بود.

وی تصریح کرد مهم اراده سیاسی و حسن نیت برای خاتمه دادن به این فاز و اجرای مرحله اول توافقاتی که در خصوص مسئله هسته ای حاصل خواهد شد، است و ما این اراده را داریم که در نشست بعدی گام های بعدی رو به جلو را برداریم.

ظریف اظهارداشت: سه روز خیلی خوب و بسیار مثمر ثمر بود و من امیدوار هستم.

وی ادامه داد: من خیلی خوشحال هستم، البته ما تفاوت های خودمان را هنوز داریم و به همین خاطر هم در این مذاکره شرکت کردیم، اگر ما تفاوتی نداشتیم که تا ساعت یک صبح مذاکره نمی کردیم.

مذاکرات سازنده ای داشتیم
اشتون که برای اولین بار به همراه مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در یک کنفرانس خبری مشترک در پایان مذاکرات شرکت کرده بود، گفت: جلسه طولانی و مذاکرات فشرده بین ایران و ۱+۵ انجام شد و امروز سه روز است که درگیر مذاکره سازنده هستیم.

وی تصریح کرد: من و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران با تیم مذاکره کننده ایرانی و تیم مذاکره کننده گروه ۱+۵ بار دیگر در همین مکان (ژنو) و در روز ۲۰ نوامبر ( ۲۹ آبان ماه) تشکیل جلسه خواهیم داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: می خواهم در اینجا از وزیران خارجه ای که در این مذاکرات به ما پیوستند، تشکر کنم و از میزبانی سازمان ملل در ژنو نیز قدردانی نمایم.

اشتون گفت: همانطورکه آقای ظریف هم گفت در این چند روز درگیر مذاکرات سختی بودیم و هدف ما این است که به یک نتیجه برسیم و دوباره به همین مکان برخواهیم گشت، تا آن نتیجه را به دست آوریم.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص موضع فرانسه در این دوره از مذاکرات و این که آیا پاریس موضع متفاوتی از دیگر اعضای ۱+۵ اتخاذ کرده است؟، تصریح کرد: فرانسه نقش مهمی را در گروه ۱+۵ ایفا می کند و امروز هم همانند مذاکرات گذشته، همراه همکاران دیگرش نقش مهمی را ایفا کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: از همه وزیران امورخارجه که به اینجا آمدند از جمله لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه تشکر می کنم، آنها به اینجا آمدند تا به پیشبرد این فرآیند مذاکرات کمک کنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : چهار شنبه 22 آبان 1392برچسب:مذاکرات خوب و سازنده بود/ظریف: امیدواریم بتوانیم در نشست های بعدی به توافق دست یابیم, | 11:32 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=