طرح اپوزیسیون برای اصلاح قانون اساسی اقلیم کردستان عراق

طرح اپوزیسیون برای اصلاح قانون اساسی اقلیم کردستان عراق
اربیل - احزاب اپوزیسیون اقلیم کردستان عراق (جنبش تغییر، جماعت اسلامی و اتحاد اسلامی) طرحی سه ماده ای برای اصلاح قانون اساسی اقلیم تنظیم کرده اند که مهمترین محور آن، بحث در مورد سیستم سیاسی در اقلیم کردستان عراق است.
به گزارش کردپرس، یوسف محمد صادق مسئول دفتر سیاسی جنبش تغییر در گفتگو با روزنامه شرق الأوسط با اشاره به اینکه برای آماده کردن این طرح، رایزنیهای متعددی با احزاب اپوزیسیون صورت گرفته است گفت:" یکی از این طرح سه ماده ای عبارت است از "اصلاح نواقصی است که در سیستم حکمرانی در اقلیم کردستان وجود دارد؛ سیستم سیاسی حاکم در اقلیم، پارلمانی دمکراتیک است اما در عمل، این سیستم در حال حاضر به طور کامل اجرا نمی شود و نقض آشکار در اجرای این سیستم به چشم می خورد."
یوسف محمد افزود: ماده دوم شامل اصلاحاتی است که متضمن حقوق شهروندی اقوام، اقلیت ها و مذاهب منطبق با اصول دمکراسی است که بر حقوق یکسان برای تمامی افراد جامعه بدون هیچ گونه تبعیضی تأکید دارد.
وی، عدم تمرکزگرایی در اداره امور اقلیم کردستان را بخش دیگری از ضرورتهای اصلاح قانون اقلیم دانست و گت: سیستم تمرکزگرایی که هم اکنون در حال اجراء است مانعی بر سر راه توسعه جامعه است و باعث ایجاد نوعی دیکتاتوریت در اداره امور حکومت شده است.
محمد یوسف در پاسخ به سوالی درخصوص مطلع کردن افکار عمومی از این طرح اظهارداشت: در حال حاضر در انتظار اعلام موضع دیگر جریانها بویژه حزب دمکرات کردستان هستیم که بر خلاف خواست اپوزیسیون، می خواهد طرح پیش نویس قانون اساسی را به همه پرسی بگذارد.
وی گفت: در صورتی که جریانهای دیگر موافقت خود برای گفتگو در باره این طرح اعلام کنند ما نیز آن را به عنوان اساسی برای گفتگوها قرار خواهیم داد، اما اگر این جریانها تمامی درهای گفتگو را ببندند و بر به همه پرسی گذاشتن پیش نویس قانون اساسی مصر باشند آنگاه ما این طرح را در اختیار مردم قرار خواهیم تا خود تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.
مسئول دفتر سیاسی جنبش تغییر، موضع اتحادیه میهنی کردستان در این رابطه که درخواست کرده است بدون توافق سیاسی تمامی جریانها این پیش نویس به همه پرسی گذاشته نشود را مثبت دانست.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : پنج شنبه 2 خرداد 1392برچسب:طرح اپوزیسیون برای اصلاح قانون اساسی اقلیم کردستان عراق , | 20:18 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=