بیانیه پایانی نشست كمیته صلح اسلامی در بیروت
بیانیه پایانی نشست كمیته صلح اسلامی در بیروت
تنا - اختصاصی
 
نخستین نشست کمیته صلح اسلامی با هدف تشکیل کمیته ای برای کمک به حل اختلافات شیعه و سنی با حضور ۳۰ تن از علمای اهل سنت و شیعه با محوریت مجمع جهانی تقریب مذاهب شب گذشته در بیروت به كار خود پایان داد .

به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، در بیانیه پایانی این نشست، كمیته صلح اسلامی، هر گونه فعالیتهای تفرقه افكن و تكفیری در جهان اسلام را محكوم كرده و آن را توطئه ای برنامه ریزی شده از سوی استكبار جهانی برای مقابله با محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی در هیمنه استكبار بر جهان اسلام برشمرد.

در این بیانیه با اشاره به آیه "انما المؤمنون اخوة فاصلحوا بین اخویكم" آمده است: با توجه به تصمیم اتخاذ شده در بیست و ششمین كنفرانس وحدت اسلامی كه بهمن ماه سال گذشته در تهران برگزار شد، كمیته صلح اسلامی شامل جمعی از علما و اندیشمندان جهان اسلام تشكيل گرديد و این كمیته با بررسی مشكلات و چالشهای فراروی جهان اسلام و مسئله تكفیر و.. شكل گرفت كه در نهایت منجر به تصمیمات ذیل گردید:

۱ – مواففت با نظام اساسی كمیته

۲ – تشكیل كمیته اجرایی و برگزاری مستمر جلسات آن برای هماهنگی فعالیتهای كمیته ها و ایجاد زمینه لازم برای حمایت از آن

۳ – كمیته صلح اسلامی هر گونه فعالیت تفرقه افكن و تكفیری را محكوم می كند و آن را توطئه ای برنامه ریزی شده از سوی استكبار جهانی برای مقابله با محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی در هیمنه استكبار بر جهان اسلام می داند؛ مسئله ای كه باید علمای آگاه آن را تاكید كرده و نگذارند این توطئه اهداف خطرناك خود را محقق سازد.

۴ – مسئله فلسطین، مسئله اول مسلمانان است لذا باید تمام نیروها را برای تحقق هدف مخالفت با رژیم صهیونیستی و بازگشت حقوق فلسطینیان و در نهایت بازگرداندن سرزمین فلسطین به آغوش امت اسلامی به كار بست.

۵ – این كنفرانس، نسبت به فتنه مذهبی در عراق هشدار داده لذا اقدامی سریع برای خاموش كردن آتش این فتنه باید انجام شود؛ ضمن اینكه باید اقدامی فوری برای پایان دادن به نسل كشی مسلمانان در میانمار و رسیدن ملت بحرین به حقوق قانونی خود اتخاذ كرد؛ همچنین كمیته صلح اسلامی تاكید می دارد درگیری در سوریه نزاعی دینی، یا مذهبی و یا طایفه ای نیست بلكه این درگیری ناشی از توطئه استعمارگران غربی و با حمایت برخی كشورهای عربی و منطقه ای می باشد و هدف آن حذف محور مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی و تضعیف و نابودی امت اسلامی و جبهه مستضعفین می باشد لذا بر ضرورت حفظ وحدت و حاكمیت ملی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی این كشور و حل این مسئله از طریق گفتگوی ملی و پایان دادن به ريختن خون ملت بزرگ سوریه تاكید كرده و كمكهای لازم برای تسهیل جهت گفتگوی ملی ارائه می گردد.

۶ – كمیته صلح اسلامی از طرف های درگیر دعوت می كند در كنفرانس تهران كه قرار است در تاریخ ٢٩/٥/٢٠١٣ (خردادماه سال جاری) برگزار شود شركت كرده و به تفاهمی مشترك دست یابند.

۷ – شركت كنندگان در كنفرانس، دخالتهای امریكا و غرب در جهان اسلام و خصوصا حمایت از رژیم صهیونیستی در تجاوز به سرزمین فلسطین و كشتار ملت آن و زیرپا گذاشتن حقوق فلسطینیان را محكوم می كنند.

۸ – ضرورت گسترش تلاشها برای حمایت از بیداری اسلامی و جلوگیری از تحریف آن در راستای تلاش برای برقراری صلح در جهان اسلام.

۹ – اعضای كمیته صلح اسلامی خواستار تشكیل كمیته های فرعی منبعث شده از كمیته صلح اسلامی برای رویارویی با هر مشكلی هستند كه نیازمند ارائه راهكار است.

۱۰ – ضرورت شناساندن كمیته صلح اسلامی به دولتهای اسلامی در جریان دیدار با روسای این دولتها، پارلمانها و رهبران سیاسی و مذهبی.

۱۱ – تلاش كمیته نزد مراجع دینی در جهان اسلام برای صدور فتواهایی بر ضد و تحریم خونریزی مسلمان و تخریب اماكن عبادی و تعرض به مقدسات و نمادهای مسلمانان.

۱۲ – تاكید بر نقش زنان برای مقابله با اندیشه های منحرف و جریانهای تخریب كننده كیان خانواده و استفاده مطلوب از آنان برای بنای جامعه اسلامی.

۱۳ – از دولتهای اسلامی و از جمله جمهوری اسلامی ایران خواسته می شود جمعیتی برای پیگیری امور شهدای ترور شده و جنایات تكفیری ها تشكیل دهند.

۱۴ – تلاش برای همگرایی گروههای علمایی در جهان اسلام برای هماهنگ سازی تلاشها و اتخاذ مواضع یكپارچه در چارچوب منافع امت عظیم اسلامی.

۱۵ – شركت كنندگان در كنفرانس، از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و به خصوص دبیركل آن برای تلاش جهت برگزاری این گردهمایی مبارك تقدیر كرده و امیدوارند شاهد نتایج مثبت آن باشند.

گفتنی است در این نشست، علاوه بر آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت‌الله تسخیری مشاور عالی مقام معظم رهبری ، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون رئیس جمهور کشورمان، علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و آیت‌الله دری نجف‌آبادی امام جمعه اراک از جمهوری اسلامی ایران، همچنین شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، شیخ احمد بدرالدین حسون مفتی سوریه،‌ شیخ دکتر خالد الملا مشاور رئیس جمهور و رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق، شیخ احمد الزین رئیس تجمع علمای مسلمین لبنان، پروفسور اصیل ترک رهبر جنبش ملی غورشی ترکیه، شیخ تاج‌الدین هلالی مفتی سابق استرالیا، کمال هلباوی متفکر معروف اسلامی از مصر و جمعی از اندیشمندان و علمای جهان اسلام حضور داشته و بر تلاش برای تقویت وحدت اسلامی و ضرورت روشنگری نسبت به اندیشه‌های باطل تکفیری تأکید کردند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : شنبه 28 ارديبهشت 1392برچسب:بیانیه پایانی نشست كمیته صلح اسلامی در بیروت, | 20:5 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=