محقق چینی:حق هسته ای ایران باید به رسمیت شناخته شود

محقق چینی:حق هسته ای ایران باید به رسمیت شناخته شود

پکن - یک محقق آکادمی علوم اجتماعی چین گفت که ایران هرگز از خطوط قرمز عبور نکرده و باید حق هسته ای این کشور به رسمیت شناخته شود.

 

به گزارش ایرنا، ˈوانگ جین لیهˈ درمطلبی که مطبوعات چین روز جمعه منتشر کردند، آورده است: درسال 2012 میلادی گفت و گوهایی میان گروه پنج به علاوه یک با ایران برگزار شد اما به دلیل فشارهای غرب و اتخاذ تحریم های یکجانبه بیشتر علیه تهران، نتیجه ای نداشت.

وی تاکید کرد، اکنون زمان آن فرا رسیده که رهیافتی نو در مقابل کشور متمدنی چون جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شود.

ˈوانگˈ با اشاره به اینکه آمریکا نیز می داند که ایران زرادخانه هسته ای ایجاد نکرده، گفت: تهران تنها دارای قابلیت های علمی و صنعتی است و رهبران این کشور تصمیمی غیر از مصارف صلح آمیز برای انرژی اتمی تاکنون نگرفته اند.

وی تصریح کرد، مسوولان آمریکایی بارها گفته اند که ایران بمب اتمی نساخته است اما این کشور را فقط به بهانه هراس از اینکه شاید به دنبال ساخت زرادخانه اتمی باشد، مورد تحریم های سخت قرار داده اند.

وی گفت: من معتقدم این مساله یک مناقشه ایدئولوژیک است و باید از اختلاف به هر شکل کاست.

این محقق چینی درادامه نقطه نظرات خود به گفت وگوها پیش رو در قزاقستان اشاره کرده که قرار است از روز سه شنبه آینده آغاز شود و می افزاید: غربی ها و آمریکا می خواهند از فشار و تقویت تحریم ها برای به مصالحه کشاندن ایران استفاده کنند اما این چاره کار نیست زیرا تهران تاکید دارد برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است.

وی گفت، مردم ایران از حقوق هسته ای خود حفاظت می کنند و این را مقام های ایرانی نیز بارها اعلام کرده اند.

ˈ وانگˈ با اشاره به اینکه به دلیل اختلاف های قدیمی رسیدن به نقاط مشترک در گفت وگوهای هسته ای کار دشواری است، اما تاکید کرد: ایران یک کشور با تمدن کهن است. این کشور افتخارهای زیادی کسب کرده و با فشار غرب مشکلی حل و فصل نمی شود.

وی تلاش ایران برای تقویت قدرت نظامی خود تحت این فشارها را طبیعی دانسته و افزود: ایران برای حراست از خود چاره ای بجز این کار ندارد .

محقق آکادمی علوم اجتماعی چین دستاوردهای ایران در ساخت موشک و هواپیماهای بدون سرنشین و فرستادن ماهواره و جاندار زنده به فضا و در نهایت توسعه برنامه هسته ای را ستایش کرده و گفت: اینها دستاوردهایی است که باید مورد توجه دنیا قرار گیرد و بسیار اهمیت دارد.

این محقق دربخش دیگری از مطلب خود با اشاره به اینکه نباید نمونه ژاپن را فراموش کرد، افزود: ژاپنی ها 10 نیروگاه برق هسته ای خود را از دهه 90 فعال کردند اما سلاح هسته ای نساختند اگر قراربر این بود با این کشور مانند ایران برخورد شود پس چرا آمریکا و غربی ها آن را تحریم نکردند.

وی با تاکید بر اینکه ایران دارای قابلیت ها و ظرفیت های هسته ای است اما نمی خواهد بمب بسازد، گفت: این موضوع را رهبر عالی ایران نیز مورد تاکید قرار داده اند و این نکته بسیار با اهمیت است.

کارشناس چینی ادامه می دهد، راهبرد ایران به دلیل خصومت های غرب تقویت توانایی های خود است تا در محیط بین المللی امروز بتواند به حق خود دست یابد.

وی در ادامه به رژیم صهیونیستی و تهدیدهای آن علیه ایران اشاره کرده و اظهارداشت: اسراییل نمی تواند به راحتی به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند زیرا قدرت ضد حمله تهران را خوب می شناسد و آمریکا هم از این کار حمایت نمی کند و همچنان مذاکره با ایران را مقدم می داند.

به گفته ˈ وانگ ˈ، موضوع هسته ای ایران اکنون مانند توپی در زمین آمریکاست و این مساله به خاورمیانه و امنیت منطقه گره خورده است.

این محقق خاطر نشان کرد که آمریکایی ها با سیاست های اشتباه خود باعث شدند تا کره شمالی به تسلیحات هسته ای روی آورد و حالا نباید کاری کنند که برنامه هسته ای ایران نیز از مسیر درست فعلی خود خارج شود.

ˈ آمریکایی ها باید تصمیم گیری های درستی داشته و سیاست های قبلی خود را در قبال ایران تغییر دهند.ˈ

وی تاکید کرد: کسی که امروز باید مورد سرزنش درباره برنامه هسته ای ایران قرار گیرد آمریکا و قدرت های غربی هستند. آنها هستند که اجازه نمی دهند مساله حل و فصل شود .

وی با اشاره به اینکه باید درگفت و گوها رهیافت تازه ای برای حل موضوع هسته ای پیدا کرد، اظهارداشت: اگر جامعه بین الملل امنیت ایران را تضمین کند و حقوق مشروع آن در برنامه هسته ای و منافع ملی را به رسمیت بشناسد و مورد تعرض قرار ندهد دو طرف می توانند به اعتماد متقابل دست یابند و دلیلی وجود ندارد که تهران هم حسن نیت نشان ندهد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : جمعه 4 اسفند 1391برچسب:محقق چینی:حق هسته ای ایران باید به رسمیت شناخته شود, | 13:6 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=