كارشكني غربي ها در آستانه مذاكرات 1+5

كارشكني غربي ها در آستانه مذاكرات 1+5

رسانه هاي غربي در آستانه دور جديد مذاكرات ايران و 1+5 در قزاقستان، مي كوشند با مخدوش نشان دادن برنامه هسته اي ايران و غيرسازنده جلوه دادن رويكرد مذاكره كنندگان و تصميم سازان هسته اي كشورمان، گفت و گوهاي ايران و شش كشور در قزاقستان را تحت تاثير قرار دهند.

در حاليكه كمتر از 10 روز به آغاز دور تازه اي از مذاكرات ايران و گروه 1+5 (آمريكا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين به علاوه آلمان) در آلماتي قزاقستان باقي مانده است، رسانه هاي غربي با بهره گيري از ترفندهاي خبري مي كوشند پيشاپيش به كارشكني در مذاكرات آتي بپردازند. اين رسانه ها بيشتر در وادي تخريب چهره فعاليت هاي هسته اي كشورمان و غيرصلح آميز جلوه دادن اين فعاليت ها گام بر مي دارند.

رسانه هاي غربي ازسوي ديگر با حاشيه سازي پيرامون هر كلامي كه ازسوي مقام هاي ايراني در سطوح مختلف سياسي در باره موضوع هسته اي مطرح مي شود، مي كوشند ايران را كشوري ستيزه جو و ناسازگار در مذاكرات هسته اي نشان داده و بدين ترتيب غرب را از هرگونه تقصيري در كند شدن روند مذاكرات و رسيدن به يك نتيجه منطقي مبري سازند.

اين در حالي است كه تاكنون فضاي نابرابر مذاكرات و تلاش غرب براي پيشبرد اهداف يكجانبه خود، باعث شده است كه پس از گذشت چند دور مذاكره، همچنان نتايجي اصولي و منطقي از دل گفت و گوهاي ايران و 1+5 بيرون نيايد.

كشورهاي غربي با استفاده از استراتژي مذاكره با ايران در شرايط فشار و تحريم، به زعم خود خواسته اند به اهداف مد نظرشان كه بخش مهم آن محروم كردن ايران از فن آوري صلح آميز هسته اي است، دست يابند.

استراتژي ديگر غرب در مذاكره با ايران آن است كه هر از چند گاه با مطرح كردن بهانه اي تازه، از پيشرفت مذاكرات جلوگيري كرده و در عوض با استفاده از بوق هاي تبليغاتي خبري خود اين شك را در اذهان جهانيان ايجاد كنند كه ايران به دنبال مذاكره براي رسيدن به يك توافق نيست و در مذاكرات به دنبال خريدن وقت است.

اين اتهام ها از سوي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران در حالي مطرح مي شود كه با كمي منطق مي توان همه آنها را بي اساس دانست. غربي ها از يك طرف همه روزه حلقه تحريم هاي يكجانبه عليه ايران را تنگ تر مي كنند و از طرف ديگر مي خواهند ايران با رويكردي مثبت با ايشان به پاي ميز مذاكره بنشيند. كشورهاي غربي تاكنون با صدور چندين دور تحريم سخت عليه ايران، سونيت خود نسبت به كشورمان را به طور كامل نشان داده اند، با اين وجود همچنان به دنبال امتيازگيري از ايران در مذاكرات هستند.

در مقابل مقام هاي ايراني بارها تاكيد كرده اند كه غربي ها با لغو تحريم هاي يكجانبه عليه ايران و ايجاد فضايي مثبت، برابر و به دور از فشار مي توانند در مذاكره با ايران به نتيجه برسند.

به نظر مي رسد در راستاي همين خواست ايران است كه مقام هاي 1+5 به تازگي اعلام كرده اند كه يكي از تصميم هايي كه در مذاكرات قزاقستان خواهند گرفت، لغو تحريم طلاي ايران است.

ناگفته نماند كه اين تصميم غرب بخش دومي نيز دارد كه براساس آن ايران بايد در قبال لغو تحريم طلاي خود ازسوي غرب، تاسيسات ?فردو? را كاملا تعطيل كند و اين يعني ?پيش شرط?، همان چيزي كه مقام هاي ايران همواره تاكيد كرده اند در مذاكره با غرب هرگز آن را نخواهند پذيرفت.

در اين زمينه ?علاالدين بروجردي? رييس كميسيون امنيت ملي ايران، در روز بيست و نهم بهمن ماه سال جاري، در مصاحبه با خبرگزاري هاي داخلي اعلام كرد: ?سايت فردو تعطيل نخواهد شد.?

وي در ادامه سخنان خود به دليل احداث فردو اشاره كرد و گفت: اين اقدام به دليل مقررات مربوط به پدافند غيرعامل در عرصه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي توسط جمهوري اسلامي صورت گرفته است.

وي ايجاد تاسيسات فردو را به دليل تهديدهاي رژيم صهيونيستي دانست و به گفته وي بر اساس عقل و تدبير اينگونه تاسيسات مي تواند به كشورها براي جلوگيري در خصوص از بين رفتن سرمايه گذاري ها يشان كمك كند.

به دنبال سخنان بروجردي، خبرگزاري رويترز، به نقل از وي نوشت: فردو هرگز تعطيل نخواهد شد، زيرا وظيفه ي ملي مان اين است كه بتوانيم از مراكز هسته اي و حياتي خودمان در قبال تهديد دشمن دفاع كنيم.

 

همزمان، اظهارات بروجردي در سايت دويچه وله آلمان نيز با سياه نمايي بسيار به منظور تحت تاثير قرار دادن مذاكرات آتي ايران و 1+5 در قزاقستان بازتاب يافت. دويچه وله نوشت: در آستانه برگزاري نشست مقامات ايران و نمايندگان كشورهاي گروه 1+5 براي حل مناقشه ي هسته اي، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد كه ايران هرگز سايت فردو را تعطيل نخواهد كرد.

اين رسانه آلماني افزود: سخنان تازه رييس كميسيون امنيت ملي مي تواند به شك و ترديدها در مورد نتيجه بخش بودن دور تازه ي مذاكرات هسته اي دامن زند.

اين گونه كارشكني هاي خبري از سوي رسانه هاي غربي به خصوص در رابطه با پرونده هسته اي ايران بي سابقه نيست. به عنوان مثال دويچه وله، چند روز پيش از اين در بيست و ششم بهمن ماه، مدعي تسريع فعاليت هاي غني سازي اورانيوم از سوي ايران در گرماگرم مذاكرات شد.

روزنامه واشنگتن پست نيز همزمان در خبري مدعي شد: ايران با هدف تسريع فعاليت هاي غني سازي اورانيوم، 100 هزار قطعه آهنرباي مخصوص به چين سفارش داده است. اين مگنت هاي مخصوص براي ساخت 50 هزار سانتريفوژ جديد كفايت مي كند.

اگرچه اقدامات كارشكنانه از سوي محافل خبري غربي و يا رسانه هاي فارسي زبان وابسته به غرب همواره وجود داشته و موضوع تازه اي نيست، اما اين رويه در زمان هايي كه ايران مذاكراتي با نمايندگان 1+5 و يا آژانس در پيش رو داشته باشد اوج مي گيرد.

با تمامي فشارهاي غرب و غول هاي رسانه اي كه در اختيار دارند، جمهوري اسلامي ايران طي چندين دور گفت و گو با غرب نشان داده است كه تسليم خواست هاي زورگويانه و غيرمنطقي آنها نمي شود و بر استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي تاكيد دارد.

گفت و گو بدون پيش شرط و در شرايطي برابر، تنها خواست نمايندگان ايران در مذاكره با غرب است، اما خواست غرب براي تعطيل شدن فردو پيش از آغاز مذاكرات به نظر منطقي نمي رسد و مي توان اين موضوع را اينگونه تحليل كرد كه غرب مي كوشد پيشاپيش سيگنال هايي را به ايران منتقل كند، سيگنال هايي كه باز هم بوي تلاش غرب براي امتياز گيري از ايران پيش از مذاكرات را مي دهد.

در عين حال مقام هاي ايراني همچنان به مذاكرت آتي اميدوارند. رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت خارجه ايران، در آستانه ديدار ايران با گروه 1+5 در قزاقستان، ابراز اميدواري كرده است كه كشورهاي عضو اين گروه، پيشنهادهاي مناسبي در پاسخ به طرح ايران ارايه دهند.(ايرنا)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : جمعه 4 اسفند 1391برچسب:كارشكني غربي ها در آستانه مذاكرات 1+5, | 13:3 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=