فتوای حرام بودن سیستم فدرالی در عراق رد شد
از سوی اتحادیه ی جهانی علمای مسلمان؛
فتوای حرام بودن سیستم فدرالی در عراق رد شد
بغداد- اتحادیه ی جهانی علمای مسلمان فتوای حرام اعلام کردن سیستم فدرالی در عراق را رد کرد.
به گزارش کردپرس، اتحادیه ی جهانی علمای مسلمان در بیانیه ای اعلام کرد: سیستم حکمرانی در اسلام به نحوی نبوده که خلیفه مسلمانان زمام همه ی امور را در دست بگیرد، بلکه مسئولان منطقه ای نیز قدرت زیادی در اداره امور مناطق تحت اختیار خود داشته اند.
در این بیانیه با اشاره به اینکه سیستم حکمرانی در زمان حضرت محمد(ص) رواج پیدا کرده، آمده است: استناد به آیات و احادیث به عنوان سند برای حرام کردن سیستم فدرالی در مورد عراق عینیت ندارد.
در ادامه ی این بیانیه آمده است که به عقیده کارشناسان حقوق، ایجاد سیستم فدرالی به معنای تجزیه یک کشور نیست.
این اتحادیه تاکید کرده است: حرام اعلام کردن سیستم اقالیم که نام فدرالی بر آن گذاشته شده در یک دولت مشارکتی کار آسانی نخواهد بود.
در این بیانیه که از سوی علی قره داغی و 11 تن از علمای دینی دیگر از اتحادیه ی جهانی مسلمانان به امضا رسیده است آمده است: در اعلام یک فتوای مهم درباره طائفه یا ملتی نباید تنها از سوی یک نفر روحانی اظهارنظر شود هر چند که دارای پست و مقامی عالی باشد بلکه باید در محفل فقهای دینی و یا در کنگره ای بزرگ به اتفاق آرا بیان شود.
مدتی پیش چند تن از روحانیون عراق فتوای ایجاد حاکمیت فدرالی را درعراق به دلیل اینکه به گفته آنها باعث تجزیه کشور می شود حرام اعلام کردند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:فتوای حرام بودن سیستم فدرالی در عراق رد شد , | 20:16 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=