امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس: منشاء بیداری اسلامی، پایداری ومقاومت ملت بزرگ ایران است
امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس:
منشاء بیداری اسلامی، پایداری ومقاومت ملت بزرگ ایران است

آخوندعبدالباسط نوری زادتأکید کرد: بیداری اسلامی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است که خداوند به واسطه پایداری ملت عزیز ایران در اجرای فرامین الهی آنها را نصرت داد و صدای آنها را به همه امت اسلامی رساند.



 

آخوند عبدالباسط نوری زاد، امام جمعه اهل سنت شهرستان گنبد کاووس و قاضی دادگستری آزاد شهر در خانواده ای روحانی و مبارز بزرگ شده است، پدر بزرگ وی از علمای مشهور و مبارز زمان رضا شاه بوده که به واسطه مخالفت با کشف حجاب به زندان افتاده است، و پدر وی نیز پایه گزار مدرسه دینی می باشد  که به خاطر علاقه وی به استاد خود مرحوم "کریم ولی آخوند احمدی"، احمدیه گنبد نام نهاده است که در حال حاضر مدیریت مدرسه به عهده آخوند عبدالباسط می باشد.

به مناسبت دهه مبارک فجر پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه با وی مصاحبه ای ترتیب داده که در ادامه می آید.

با توجه به اینکه شما در دوران انقلاب در سن نوجوانی بودید کمی ازحال وهوای انقلاب بگویید.

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده این روزهای مبارک را به ملت شریف ایران تبریک می گویم، در سال 57 هم مدرسه می رفتیم و هم طلبه بودیم و همه مردم شور و شوق بسیار زیادی برای به ثمر رسیدن این انقلاب داشتند و منتظر بودند که رژیم ستم شاهی از بین برود و نظام اسلامی جایگزین آن شود، اول انقلاب جوانان در مساجد اعلامیه های امام را پخش می کردند و شعارهای انقلابی سرمی دادند.

قبل از انقلاب بعضی از معلمان من را به عنوان یک پسر روحانی و عالم دینی مسخره می کردند و اذیت و همیشه کتاب تعلیمات دینی یا آموزش قران را درس نمی دادند و به دانش آموزان همین طوری نمره می دادند و این سیاست حکومت شاه بود که بچه ها مسائل اسلامی و قران را نیاموزند.

بعد از پیروزی انقلاب خیلی از دانش آموزان حافظ قران شدند و این افتخاری برای نظام اسلامی است.

از مبارزات و افراد انقلابی منطقه کسی راهم می شناسید؟

همیشه از پدرم و علمای منطقه می شنیدم که آرزو داشتند که حکومت دینی در کشور برقرار شود مرحوم پدر بزرگ ما "آدینه مراد آخوند" چندین سال به خاطر تبلیغ دین مبین اسلا م و مخالفت با کشف حجاب رضاخانی در زندان های رضا شاه بوده، وی اولین شخصی است که نماز جمعه در گنبد برقرارکرد.

روحانیون و مردم یک حکومتی که نشأت گرفته از اسلام و قران باشد را آرزو داشتند، که الحمدلله با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به رهبری خردمندانه و داهیانه امام راحل این آرزوها به تحقق پیوست.

قبل از انقلاب طلبه ها خیلی در مضیقه بودند و طلبه ها را به اجبار به سربازی می بردند و فاصله دو ساله سبب می شد که بسیاری از طلاب ترک تحصیل کند، اما بعد انقلاب معافیت سربازی به طلاب داده شد، و بسیاری از حجره ها بازسازی شد و مدارس علوم دینی از نو ساخته و تجهیز شد.از جمله حوزه ما قدیمی و مستهلک بود که با مصالح جدید نو سازی شد

نقش علما در انقلاب اسلامی را تا چه حد تأثیر گذار ارزیابی می کنید؟

علما و روحانیت حرکت و روش امام را در مبارزه با نظام پهلوی برای خود الگو قرار داده بودند و به جوانان توصیه می کردند که پیرو امام خمینی بوده و از نهضت ایشان حمایت کنید، و اهداف امام را برای مردم بیان کنید و به تأسی از امام  ارتباط صمیمی میان علمای اهل سنت و شیعه به وجود آمد.

در حقیقت علما نقش راهبر و هدایت کننده مردم هستند و در زمان انقلاب نیز برنامه های امام را برای مردم تبیین می کردند.

انقلاب اسلامی بر جنبش های اسلامی چه تأثیری داشته است؟

این انقلاب تأثیرات بسیار عمیق و مثبتی بر دنیای اسلام داشت، واقعا اسلام رو به افول بود و در حدیثی از پیامبر اسلام در کتاب صحیح بخاری هست که در هر قرنی یک شخصی دین خدا را در میان مردم تجدید کرده و احیا می نماید، حضرت امام دین اسلام را درجامعه زنده کرد.

این انقلاب سبب شد که علمای اسلام باهم ارتباط داشته باشند یکی از نقشه های شوم استکبار و دشمنان اسلام ایجاد اختلاف میان ملت های مسلمان و علما بود که با ابتکار خردمندانه امام بسیاری از دسیسه ها نقش بر آب شد، همه فهمیدند که ما در اصول و بدیهیات هیچ اختلافی نداریم

به همین علت در استان گلستان شیعه و سنی برادر وار درکنار یکدیگر زندگی می کنند.

بیداری اسلامی هم یکی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است که در جهان اسلام ظهور و بروز یافت و خداوند به واسطه پایداری ملت عزیز ایران در اجرای فرامین الهی آنها رانصرت داد و صدای آنها را به همه امت اسلامی رساند، هرچند که دنیای غرب و استکبار می خواست این نور را خاموش کند، و کفار می خواهند که نور خدا را خاموش کنند و خداوند این نور را پر نورتر می کند هرچند که کافران را خوش نیاید.

با تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید

پايگاه اطلاع رساني دبيرخانه شوراي برنامه ريزي مدارس علوم ديني اهل سنت


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس: منشاء بیداری اسلامی, پایداری ومقاومت ملت بزرگ ایران است, | 19:15 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=