بیداری اسلامی یا بهار عربی؟

بیداری اسلامی یا بهار عربی؟

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) : حسین شیخ‌الاسلام در نشست «بیداری اسلامی و دیپلماسی عمومی» که با محوریت «نقش احزاب و مطبوعات در بیداری اسلامی» در هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد، در پاسخ به این سوال که بحث بیداری اسلامی براساس چه مولفه‌هایی است و همین‌طور بحث بهارعربی تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟ اظهار کرد: در ابتدا باید مشخص کنیم که وقتی می‌گوییم بیداری اسلامی، منظورمان چیست؟ آیا صحبت ما مربوط به اتفاقات اخیر در تونس است یا اتفاقاتی که در مصر، لیبی، یمن و بحرین جریان دارد. به نظر من یکی از دلایل اساسی این اتفاقات در این کشورها وجود انقلاب اسلامی و حضرت امام(ره) است.

وی ادامه داد: فرق بیداری اسلامی و فرق روش تغییر از طریق آوردن ملت‌ها به صحنه در انقلاب‌های اخیر منطقه، در مقابل روش تغییری که قبل از انقلاب اسلامی بود را می‌بینیم. قبل از انقلاب اسلامی ایران روش تغییر این بود که انقلاب‌ها انجام شده و یک ارتش آزادی‌بخش تشکیل می‌شد و این ارتش ساختارسازی می‌کرد، مانند همان چیزی که در انقلاب فرانسه، روسیه، چین وانقلاب الجزایر مشاهده می‌کنیم. امکان دارد که ساختار این ارتش‌ها باهم متفاوت باشد ولی واقعیت امر این بود که بعد از انقلاب اسلامی ایران آوردن تغییر با حضور ملت‌ها در صحنه معنی پیدا کرده است؛ اگرچه نقش ملت‌ها در قبل از انقلاب اسلامی ایران مطرح بود ولی آن‌چه که اتفاق افتاد کاری است که امام(ره) انجام داد. حضرت امام(ره) میلیون میلیون مردم را با دست خالی در مقابل توپ، تانک و مسلسل به صحنه آورد و تغییر را به دشمن تحمیل کرد، حالا این دشمن زمانی شاه یا صدام یا اسرائیل و یا آمریکا بود.

وی خاطرنشان کرد: امام(ره) با انگیزه الهی در چارچوب یک مکتب، مردم را به صحنه آورد. آن‌چه امام(ره) در جنگ هم به عنوان بسیج مستضعفین مطرح کرده بودند، به طوری که بیان می‌کردند که بسیج باید یک پدیده جهانی باشد و در این زمان درانقلاب بود که مراسم برائت را داشتیم.

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه مردم فلسطین با اشاره به مراسم برائت اظهار کرد: در این روش امام(ره) می‌خواستند روش انقلاب را در جایی که همه مسلمانان حضور دارند ببرند و به بقیه کشورهای اسلامی این مراسم را نشان بدهند. مراسم برائت چیزی جز این نیست که ما ماکت قدس را به دست گرفته، روز ششم ذی الحجه یعنی همان روزی که امام حسین(ع) از طرف حج به طرف حق رفتند، فریاد مرگ بر امریکا، مرگ بر شوروی و مرگ بر اسرائیل را سر دادیم و همه مسلمانان همراه شدند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۶۶ که سال کشتار بود، یکسال بعد یعنی در سال ۱۳۶۷ امام(ره) به حجاج پیام دادند به طوری که در آن سال حجاج به حج نرفتند. این پیام همزمان با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و قسمتی از این پیام در رابطه با فلسطین بود. در این قسمت امام(ره) با استفاده از آیه نور در سوره نور به صورت قوی توضیح می‌دهند که به چه صورت این انتفاضه از انقلاب اسلامی شروع شده است. در واقع از این طریق که به فلسطینیان نور و استقامت می‌رسد به طوری که خون فلسطینیان با خون ما در هم غلطیده می‌شود.

وی درباره انقلاب تونس نیز گفت: این انقلاب در خارج کردن یک دیکتاتور که فرانسوی وآمریکایی بود و دین‌زدایی کرده است رخ داد. این دیکتاتور علیه دیکتاتور دیگری کودتا کرده که پدر این دیکتاتورهاست و یک دین‌زدایی معروفی است که در آن کارگرها باید روزه‌خواری می کردند؛ بنابراین می‌توان گفت که این دین‌زدایی مخالف توحید است. در واقع این حرکت تا جایی بود که تمام جامعه را به فرهنگ غربی کشیدند و اکثر آن‌ها تبدیل به کارمند و کارگر توریست‌های خارجی که آن‌جا می‌آمدند شده بودند، به طوری که تونس تبدیل به خانه عیش و عیشت کده برای این توریست ها شده بود. در این زمان انقلاب صورت گرفت و نتیجه این شلوغی در تجلی حزب نهضتی در زمان بن‌علی غیرقانونی بود و همه آن‌ها اخراج شدند، در این رای‌گیری مشخص شد که جهت جامعه تونسی چیست. حالا این انقلاب غیراسلامی باشد و یا این بیداری غیراسلامی باشد، فرقی نمی‌کند ولی آن‌چه که در تونس در حال حاضر شاهد آن هستیم این است که حزب نهضت در یک کشتی و هماورد با احزاب دیگر که از طرف فرانسه و آمریکا پول زیادی می‌گرفتند، تمام توطئه‌ها را به کار بردند که مسلمانان پیروز نشوند.

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه مردم فلسطین در باره تحولات مصر اظهار کرد: تحولاتی که در مصر به وجود آمد از نماز جمعه، میدان تحریر و از مسجد و با شعار الله اکبر شروع شد و ضد مبارک اسرائیلی بود و زمانی که رهبر انقلابی‌مان می‌خواست با آن‌ها صحبت کند، از طریق نماز جمعه با آن‌ها صحبت کرد. مردم هنوز هم در میدان تحریر در روز جمعه اعتراض خود را با تظاهرات نشان می‌دهند به طوری که می‌توان گفت یا از نماز جمعه یا به نماز جمعه این تظاهرات ختم می‌شود و حرف خود را می‌زنند، حالا این بیداری اسلامی باشد یا نباشد، مهم نیست، ما بر سر اسم صحبتی نداریم، آن چیزی که مشخص است این است که اخوان المسلمین بیشترین سهم را در آینده مصر خواهد داشت.

وی با اشاره به این‌که «در جامعه لیبی سه نوع اسلام وجود دارد» تصریح کرد: در ابتدا باید گفت که اکثر جامعه لیبی مالکی بوده و عده‌ای هم خلفی و عده‌ای هم سلفی هستند که سلفی‌ها طرفدار القاعده می‌باشند و عده‌ای هم اخوان المسلمین هستند؛ بنابراین می‌توان گفت که غیر از این افراد در لیبی کسی وجود ندارد که قابل ذکر باشد. درست است که امریکایی‌ها، اروپایی‌ها، ایتالیایی‌ها و فرانسوی‌ها در حال تلاش هستند که یک کارهایی را انجام دهند ولی می‌توان گفت کشوری که بیش از یک میلیون حافظ قرآن دارد و با قرآن عجین است، محال است که اجازه دهد سرنوشت کشورش را کس دیگری تعیین کند؛ اگرچه می‌توان گفت که اگر قذافی در دادگاهی محاکمه می‌شد، معلوم بود که هر کدام از این کشورهای خبیثی که در ناتو شرکت کرده‌اند چه نقشی در چپاول اموال مردم لیبی داشته‌اند؟ قذافی چه باج‌هایی به این افراد چه از سلاح کشتار جمعی گرفته تا به امروز داده است؟

وی با بیان این‌که «وضعیت در یمن مشخص است» افزود: ما از عشق و علاقه آن‌ها به اسلام خبر داریم و با نوع رفتار سنتی آن‌ها آشنا هستیم و عبدالله صالح به پشتیبانی نیروهای سعودی، تمامیت ارضی یمن را فروخته و وحدت ملی را به خاطر خواسته‌های سعودی پایمال کرده است. در واقع این سعودی، همان سعودی سیاسی است و سعودی دینی بدون سعودی سیاسی وجود ندارد.

شیخ‌الاسلام درباره وضعیت بحرین خاطرنشان کرد: بحرین، پایگاه آمریکایی است. پایگاهی که امریکایی‌ها در آن‌جا تصمیم گرفتند و زمانی که دنیا را با ۴ فرماندهی اداره و چپاول می‌کردند، ناچار شدند به خاطر کمبود شاه در منطقه یک فرماندهی پنجم به عنوان فرماندهی مرکزی بسازند که جانشین کمبود شاه شود به طوری که مرکز نیروی دریایی در بحرین است. حضور این پایگاه بلای جان این ملت شده است تا حدی که یک طایفه فاسدی که در حکومت است، بحرین را به مرکزعیش و عیشتکده برای سربازهای آمریکایی‌ که در این پایگاه بودند تبدیل کرد به طوری که هتل‌ها تبدیل به مرکز عیشتکده شده بودند و سعودی‌ها فرصت را مناسب دانستند و بحرین را انتخاب کردند و در آن‌جا پلی ساختند و از این پل در هر روز در آخرهفته‌ها مردان سعودی به بحرین سرازیر می‌شدند. در واقع در این زمان بود که همه آزاده‌ها و همه مومنان به این حکومت عکس‌العمل نشان دادند و حکومت تلاش کرد که با تغییر ترکیب جمعیتی و با آوردن بیابان گردهای سوریه، عراق و مصر و بعضی از کشورهای دیگر و دادن ملیت به آن‌ها این ساختار را بسازند و این باعث درگیری بین اکثریت شیعیان و تعداد زیادی از مومنین سنی با حکومت شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : دو شنبه 2 بهمن 1391برچسب:بیداری اسلامی یا بهار عربی؟, | 21:33 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=