نمایندگان بازمانده از مجلس نهم این روزها کجا هستند؟

نمایندگان بازمانده از مجلس نهم این روزها کجا هستند؟

196 نماینده مجلس هشتم که از ورود به مجلس نهم بازمانده اند الان کجا هستند؟ بعضی در مجلس مانده اند، بعضی به دانشگاه رفته اند، برخی در دولت جذب شده اند و بعضی دیگر نیز به کار قضاوت در دستگاه قضا مشغولند.
 
 

قانون-اوایل مجلس نهم کمیته ای از 5 مسئول دولتی تشکیل شد تا به جذب نمایندگان بازمانده از مجلس نهم در دستگاههای اجرایی با استفاده از تجربه و تخصص آن‌ها بپردازد. به غیر از محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند، که استاندار خراسان شمالی شده است، بقیه نمایندگان اگر هم جذب دولت شده اند، شغل شاخصی نگرفته‌اند.
به گزارش مهر، نمایندگان مجلس بعد از پایان دوره نمایندگی شان به چه شغلی مشغول می شوند؟ چقدر از نمایندگان به حوزه های انتخابیه شان برمی‌گردند و چقدر از آن در تهران ماندگار می شوند؟ سهم هر یک از قوای سه گانه از جذب نمایندگان سابق چقدر است. 196 نماینده مجلس هشتم که از ورود به مجلس نهم بازمانده اند الان کجا هستند؟ بعضی در مجلس مانده اند، بعضی به دانشگاه رفته اند، برخی در دولت جذب شده اند و بعضی دیگر نیز به کار قضاوت در دستگاه قضا مشغولند.

آنان که در مجلس ماندند

برخی نمایندگان مجلس در همان قوه قانونگذاری مانده اند. سید رضا اکرمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در بخش امور فرهنگی مجلس نهم کاری برای خود دست وپا کرده است. موسی قربانی نماینده قائنات در مجلس هشتم و معاون اداره تنقیح قوانین مجلس، این روزها در دیوان عالی کشور است. او به همان شغل سابقش برگشته است اما ظاهرا هیات رئیسه مذاکراتی برای بازگرداندنش به معاونت تنقیح مجلس داشته است. امین حسین رحیمی هم معروفترین نماینده این طیف است که همین اواخر، در صحن علنی برای دادستانی او در دیوان محاسبات کشور رای گیری شد. رحیمی نماینده ملایر و عضو کمیسیون قضایی در مجلس هشتم بود و جای اصغر عربیان را در این نهاد نظارتی مجلس گرفت.

آنان که در دولت جذب شدند

محمود احمدی بیغش از اولین نمایندگانی بود که تشکیل کمیته جذب نمایندگان سابق را در دولت رسانه ای کرد. او که بنا به رد صلاحیتش از حضور در مجلس نهم بازمانده بود، جزو اولین نماینده هایی هم بود که در دولت جذب و به استانداری خراسان شمالی منصوب شد. به غیر از او البته نمایندگان دیگری هم هستند که به دولت رفته اند. صمد فدایی نماینده سنقر و کلیایی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی کاری برای خود دست و پا کرده است و ترجیح می دهد در تهران بماند تا به حوزه انتخابیه اش برگردد.

آنان که معاون پارلمانی شدند

معاونان پارلمانی معمولا سابقه حداقل یک دوره نمایدگی را دارند. مثل محمدرضا رحیمی که معاون پارلمانی دولت نهم و محمدرضا میرتاج الدینی که معاون پارلمنی دولت دهم بودند. گاهی معاونان پارلمانی به مجلس می‌روند و نماینده ای که از مجلس بازمانده است جایگزین او می شود. مثل کریم زارع معاون پارلمانی عبدالله جاسبی در دانشگاه آزاد که در مجلس نهم از حوزه انتخابیه آباده به مجلس راه یافته و حسن ملک محمدی نماینده مردم دامغان در مجلس هشتم، جای او در دانشگاه آزاد نشسته است. گفته می شد حسن ملک حمدی قرار بود به عنوان مشاور امور روحانیت رئیس جمهور جذب دستگاه اجرایی شود، اما با انتصاب محمدرضا میرتاج‌الدینی به این سمت، از ورود به دستگاه اجرایی ناامید شد و به سراغ معاونت پارلمانی رفت. او معاون پارلمانی رئیس دانشگاه آزاد شد و در تهران ماند. اواخر مجلس هشتم و در مقطعی که نتایج انتخابات اعلام شده بود خبرنگاری از قدرت الله علیخانی نماینده اصلاح طلب قزوین پرسید بعد از پایان مجلس هشتم به چه کاری مشغول خواهید شد؟ شیخ قدرت به کنایه گفت: شهردار «زن جان» می شوم. منظور او این بود که در خانه و در خدمت اهل و عیال خواهد بود. اما او از اولین نماینده هایی بود که مثل خیلی از نماینده های سابق مجلس، به معاونت پارلمانی یکی از نهادها منصوب شد. قدرت الله علیخانی قزوین را رها کرد و در تهران معاون پارلمانی آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

آنان که به راه خود رفتند

نمایندگانی هم هستند که عطای کارهای اجرایی را به لقای آن بخشیده و به سراغ کارهای دانشگاهی، پزشکی و گاه ورزشی رفته اند. احمد ناطق نوری نماینده مردم نور و برادر بزرگتر علی اکبر ناطق نوری این روزها در فدارسیون بوکس سرش گرم ریاست است. او نماینده هفت دوره مجلس شورای اسلامی بود. به غیر از او، امیدوار رضایی برادر محسن رضایی و نماینده چهاردوره مجلس از مسجد سلیمان هم دستی بر ورزش دارد. او عضو هیات مدیره باشگاه استقلال است. البته بیشتر وقتش را بر امور پزشکی می گذراند. مثل زهره الهیان نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی که این روزها در دو بیمارستان براساس تخصصش – بیماری های داخلی- مشغول به کار است. طیفی از نمایندگان هم که بیشتر از اعضای کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس بودند به کار قضاوت برگشته اند. فرهاد تجری نماینده مردم قصر شیرین در مجلس هشتم از آن نمونه هاست. هم استانی او، حشمت الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب که سابقه روزنامه نگاری در روزنامه رسالت را هم دارد به دانشگاه علامه طباطبایی برگشته و تدریس پیشه کرده است. مصطفی کواکبیان هم از این طیف است. او هم مثل فلاحت پیشه، پیشینه روزنامه نگاری دارد و مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری است. و او هم مثل فلاحت پیشه در همان دانشگاه علامه طباطبایی به کار تدریس مشغول است. کواکبیان نیم نگاهی هم به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دوخته است. جهانبخش محبی نیا عضو هیات رئیسه مجلس در ادوار هفتم و هشتم هم به دانشگاه فرهنگیان رفته است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : یک شنبه 1 بهمن 1391برچسب:نمایندگان بازمانده از مجلس نهم این روزها کجا هستند؟, | 17:57 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=