علی باپیر، رهبر جماعت اسلامی کردستان عراق: برهم صالح جایگزین خوبی برای طالبانی است
علی باپیر، رهبر جماعت اسلامی کردستان عراق:
برهم صالح جایگزین خوبی برای طالبانی است
سلیمانیه- علی باپیر رهبر جماعت اسلامی کردستان عراق: روزی که درتهران با قاسم سلیمانی مسئول سپاه قدس جلسه داشتیم گفت: دیروز تلفنی با مالکی صحبت کرده و به ایشان گفته اگر ما را ناچار کنید میان شما و جلال طالبانی یکی را انتخاب کنیم، ما مام جلال را انتخاب می کنیم.
* موضوع بیماری جلال طالبانی موضوع روز عراق و اقلیم کردستان است، اگر طالبانی به پست ریاست جمهوری  بازنگردد چه اتفاقی در عراق و اقلیم کردستان خواهد افتاد؟
- امیدواریم مام جلال زودتر شفا یابد. به عقیده من در وضعیت کنونی، عراق و کردستان به شخصیت مام جلال نیازمند است.
ایشان توانایی انجام برخی اقدامات را دارند که از عهده دیگران خارج است. اما هر کسی روزی به دنیا می آید و روزی می رود؛ مام جلال نیز از این قاعده متستثنی نیست.
اگر مام جلال فوت کند خلأیی هم در سطح عراق به عنوان رئیس جمهور و هم در سطح اقلیم کردستان به عنوان رهبر حزب اتحادیه ملی کردستان به جا خواهد گذاشت. این خلأ در اتحادیه میهنی کردستان بیشتر احساس خواهد شد، زیرا جانشین وی، باید پست مام جلال در بغداد را نیز پر کند.
آنگونه که من اطلاع دارم مسعود بارزانی در دیداری که با اتحادیه میهنی در سلیمانیه داشته، گفته است:" ما اتحادیه میهنی را فقط به عنوان اتحادیه میهنی می شناسیم و خواستار حفظ هماهنگی و اتحاد در اتحادیه میهنی هستیم و با آنها همکاری خواهیم کرد." این موضع وی موضع درست و به جایی است.
اکنون در اقلیم کردستان اوضاع با وجود تلاش همگی زیاد خوب نیست، و اگر جدایی در میان باشد ضعیف تر هم خواهیم شد بنابر این باید تلاش کنیم اگر مام جلال از صحنه خارج شد،خلا ناشی از فقدان وی پر شود.
* فقدان طالبانی بر آینده اقلیم کردستان چه تاثیری خواهد داشت؟
- پست حساسی که حق کردهاست، در بغداد خالی خواهد ماند. ازطرفی در کردستان هم جایگاه وی خالی خواهد ماند، اتحادیه میهنی از زمانی که تاسیس شده رهبری آن برعهده مام جلال بوده و وی شخص اول این حزب بوده است. به نظر من نباید اینگونه عمل کرد که  با فوت رهبران احزاب ، مشکلات درونی برای احزاب بوجود آید. بهتر است قدرت دست به دست شود. به عقیده من اگر قبلا مام جلال چنین کاری می کرد، اکنون این نگرانی( آینده اتحادیه میهنی بعد از طالبانی)دامن گیر اتحادیه میهنی کردستان نمی شد.
به مسعود بارزانی و همه کسانی که پست های حساس و مهم را در درست دارند نیز همین توصیه را دارم، زیرا چشم امید مردم به آنهاست.
* از وقتی که مام جلال مریض شده آیا برای سلامتی ایشان دعا کرده اید؟
- بله برای شفای ایشان دعا کرده ام چون بسیاری از اوقات نیز که وقتی ایشان مریض بودند همیشه می گفتند" ماموستا برایم دعا کنید."
* آخرین بار که آقای طالبانی را دیدید، چه تقاضایی از شما داشتند؟
- آخرین بار یک روز پیش از مریضی، ایشان را دیدم که جناب دکتر برهم صالح با کاک نجیب عبدالله، رئیس فراکسیون اتحاد اسلامی و کاک سردار، رئیس فراکسیون جنبش تغییر (درمجلس عراق) و کاک فریاد رواندزی نیز حضور داشتند.
حرفهای زیادی با هم زدیم. گفتم، می خواهم از سر دلسوزی حرفهایی به شما بزنم، نمی دانستم ناگهانی مریض خواهند شد. گفتم" جنابعالی پست حساس و مهمی در اختیار دارید؛ هرچند اختیارات زیادی ندارید. اما به حکم شان و شخصیت شما، مردم به حرف های شما گوش می دهند. به نظر من تاکنون تأثیرگذاری چندانی در عراق نداشته اید. اکنون حدود یک سال و نیم تا پایان ریاست جمهوریتان مانده است. از شما می خواهم به مسائل حل نشده میان بغداد و اقلیم کردستان مانند ماده 140، و یک جانبه گرایی نوری مالکی پایان دهید."
گفتم" شما همه عمر خویش را در مبارزه با رژیم دیکتاتوری گذرانده اید، و اگر کنار شما یک حکمرانی دیکتاتوری پدیدار شود، این زیاد به نفع شما نخواهد بود."
گفتم" فردا که با آقای مالکی جلسه دارید مایلم چند پیشنهاد به شما بدهم." مام جلال هم گفت بفرمایید. گفتم:" زمانی که گفتید "جانشین مالکی، فقط مالکی است" ما خیلی تاوان آن حرف را پس دادیم؛  امیدوارم وقتی فردا مالکی پیش شما می آید، چنین حرفی به وی نزنید." مام جلال گفت نه آن زمان گذشت و هرگز چنین چیزی نخواهد شد.
گفتم:" مام جلال شما در هنگام استیضاح ایشان به کمک وی آمدید، امیدوارم اکنون که با ایشان جلسه دارید برداشت این چنینی نداشته باشد که شما با ایشان مشکلی ندارید و باید بداند که شما از ایشان گله دارید."
همچنین به مام جلال گفتم:" هیچ سخنی نگویید که مالیکی بعداً به‌ نفع خود از آن بهره برداری کند." مام جلال مردی است که خوب گوش می سپارد. گفت:" حرفهای شما را به‌ دیده‌ منت قبول میکنم."
دکتر برهم صالح هم گفت مالکی تقاضا کرده با مام جلال جلسه‌ ایی دو نفری داشته باشند. من مخالفت کردم، اما دکتر برهم گفت: مالکی خیلی در این مورد اصرار کرده است.
* در جلسه دو نفره چه اتفاقی افتاد، خبر دارید؟
- قبل از اینکه مام جلال مریض شود، ساعت 6بعد از ظهر با نوری مالکی جلسه داشتند. دکتر برهم ساعت 10 شب با من تماس گرفت، زیرا قبل از آن گفته بودم اگر جلسه انجام شد مایلم باخبر شوم و ببینم چه اتفاقی افتاده است.
دکتر برهم گفت: جناب مام جلال در تماس تلفنی به من گفته فردا جزئیات جلسه را به اطلاع شما می رسانم اما مام جلال همان شب مریض شد.
* به عقیده شما بعد از مام جلال کرد می تواند پست رئیس جمهوری را در اختیارداشته باشد؟
- پست رئیس جمهوری عراق متعلق به کُردهاست و می توانند دوباره آن را مطالبه کنند.
* چه کسی بعد از جلال طالبانی می تواند رئیس جمهوری عراق باشد؟
- به نظر من بهتر است احزاب کردی نشستی با هم داشته باشند و در این باره تصمیم مشترک بگیرند. بعداً هر کسی جانشین این پست شود حمایت بیشتری از وی خواهد شد.
* اگر اختیار انتخاب کردن پست ریاست جمهوری عراق به شما واگذار شود، چه کسی را انتخاب خواهید کرد؟
- اگر این پست فقط مختص اتحادیه میهنی کردستان باشد قضیه ی دیگری است و اگر از میان دو حزب اتحادیه میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان باشد، تصمیم گیری راحت تر خواهد بود، اما اگر تنها از اتحادیه میهنی کردستان باشد، من دکتر برهم را برای انتخاب به عنوان رئیس جمهور، از همه بهتر می دانم.
* علاقمند هستید کاک مسعود بارزانی، رئیس جمهور عراق شود؟
-  من فکر نمی کنم ایشان در این وضعیت کنونی حاضر باشند این پست را بر عهده بگیرند.
مشکلات زیادی در انتخاب ایشان وجود دارد و کاک مسعود خود نیز چنین کاری نخواهد کرد. کاک مسعود خود گفت: هنگامی که مام جلال میان بغداد و اقلیم کردستان اختیار انتخاب را به من واگذار کرد به مام جلال گفتم من حوصله ی بغداد را ندارم.
* براساس تحلیل بعضی از تحلیلگران سیاسی مالکی می خواهد از میان سنی ها کسی را به ریاست جمهوری عراق انتخاب کند آیا می تواند چنین کاری انجام دهد؟
- مالکی نمی تواند؛ چرا که مردم موضع گیری می کنند، می گویند دیکتاتورها خفقان درست نمی کنند، این بی صدایی و عدم موضع گیری است که دیکتاتوری پدید می آورد. اگر مردم ساکت باشند، مالکی هر کاری بخواهد، انجام می دهد.
* به حکم اینکه نماینده ی پارلمان عراق هستید، به عقیده ی شما بعد از تظاهرات اهل تسنن،حکومت عراق تجدید نظری خواهد داشت و یا سقوط خواهد کرد؟
- اگر مالکی تجدیدنظر نکند بسیار متضرر خواهد شد و احتمال هرگونه اتفاقی وجود دارد. مالکی هر روز تنش جدیدی درست می کند. اخیرا نامه ای به مجلس عراق فرستاده و می گوید نمایندگان تنها هنگام حضور در مجلس مصونیت قضایی دارند وخارج از مجلس به جرم تحریک و یا بسیاری مسائل دیگر احتمال دستگیر کردنشان وجود دارد.
* پیش بینی می کنید جنگ میان شیعه و سنی دوباره شروع شود؟
اعراب سنی احتمالا توانایی جنگ را نداشته باشند؛ چون نیروی نظامی ندارند و ارتش عراق به طور کامل در اختیار شیعه است، اما سنی ها را ناچار می کنند اقدامی علیه مالکی انجام دهند.
* نظر تشیع مخصوصاً همپیمانی ملی درخصوص نوری مالکی چیست؟
- همراه با دکتر برهم صالح و نمایندگان اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان و همپیمانی کردستانی و دیگر احزاب با همپیمانی ملی جلسه ی داشتیم. من در این جلسه گفتم سوالی دارم: ما می گوییم عراق جدید براساس همکاری بنیاد نهاد شده و من می پرسم همپیمانان حکومت مالکی چه کسانی هستند؟ مسعود بارزانی نمی تواند شراکت داشته باشد. مقتدا صدر، اسامه نجیفی، ایاد علاوی و طارق الهاشمی هم نتوانستند در حکومت شراکت کنند؟ مام جلال هم نتوانست شراکت کند. پس همپیمانان سیاسی مالکی چه کسانی هستند؟ مالکی می خواهد بدون شریک باشد؛ وحدانیت و شریک نداشتن فقط شایسته خداست و اگر کسی بخواهد بجای خدا بدون شریک عمل کند،پشتش خواهد شکست.
* مالکی از شما نیز برای شرکت در جلسه دعوت کرد، به عقیده ی شما اگر دعوت ایشان را قبول می کردید می توانستید ایشان را قانع کنید؟
- چندین بار تجربه ی جلسه با مالکی را داشته ام و پیشنهادهای بسیاری به ایشان داده ام که چه کاری انجام دهد و چه کاری انجام ندهد، در ظاهر وی قبول می کرد، ولی احساس می کردم حرفهای من برایشان ارزشی ندارد.
* اخیرا سفری به ایران داشتید؛ تهران چه تقاضایی درباره اقلیم کردستان از شما کرد؟
- من از ایران تقاضا داشتم، نه‌ ایران از من. به آنها گفتم عراق به وضعیت بدی گرفتار شده است. با قاسم سلیمانی و علی لاریجانی جلسه ی داشتم و گفتم برادران شیعه و مالکی، از شما حرف شنوی دارند و اگر آنها را نصیحت نکنید، عراق را به شرایط بحرانی تر و ترسناکتری سوق خواهد داد. گفتم این فقط عقیده ی من نیست. حتی قبل از اینکه به ایران سفر کنم با مام جلال و مسعود بارزانی و کاک نوشیروان مصطفی و محمد فرج نیز صحبت کرده ام، همه بر سر این موضوع توافق دارند که مالکی از همه ی حدود عدول کرده است.
* ایران چه نظری در مورد مالکی داشت؟
- وانمود کردند که آنها هم از رفتارهای مالکی گله دارند. روزی که با قاسم سلیمانی مسئول سپاه قدس جلسه داشتیم گفت: دیروز تلفنی با مالکی صحبت کرده و به ایشان گفته اگر ما را ناچار کنید میان شما و جلال طالبانی یکی را انتخاب  کنیم، ما مام جلال را انتخاب می کنیم.
* اینها را به مام جلال گفتید؟
- بله خندید و گفت: دستشان درد نکند.
* پیش بینی شما درمورد اتحادیه میهنی کردستان بعد از جلال طالبانی چیست؟
- اتحادیه ی میهنی مبارزان بسیاری دارد و اگر منافع شخصی را کنار بگذارند، می توانند با هم به توافق برسند. اگر همت و اراده داشته باشند مشکلات به گونه ای نیست که قابل حل نباشد.
* دیدار آخر مسعود بارزانی از دفتر اتحادیه مهینی در سلیمانیه را چگونه ارزیابی می کنید؟
- برادران اتحادیه میهنی بسیار از این سفر رضایت داشتند و سفر را خوب ارزیابی کردند. آنها گفتند: مسعود بارزانی قول داده ‌مانند گذشته با آنها همکاری و همراهی کند و متحد اتحادیه میهنی باشد. این اقدام خوبی ازطرف کاک مسعود بود. اگرچه علاقمند بودیم که کاک مسعود هنگام مریضی مام جلال برای ملاقات ایشان به بغداد می آمد اما اوضاع بغداد خوب نبود و مردم نیز اینها را درک می کردند.
* اکنون اتحاد کُرد چگونه است و در چه سطحی قرار دارد؟
- احساس می کنم رهبران کرد تا حدودی با هم هم رای وهم نظر هستند هر چند دوست دارم این اتحاد بیشتر شود. این اتحاد نباید فقط به این دلیل باشد که بر ما ظلم می رود بلکه باید این اتحاد بر پایه ماهیت باشد نه موضوع.
بگذارید آشکارا اعلام کنم به عنوان جماعت اسلامی کردستان از لحاظ مالی و امکانات، خودمان را محروم می دانیم.
احزابی در اقلیم کردستان هستند که یک کرسی در پارلمان دارد و 500 میلیون دینار دریافت می کند اما ما با چهار کرسی تنها 35 میلیون دینار دریافت می کنیم.
مقیاس معلوم نیست؛ آیا میزان دفاع کردن است، پیشمرگ بودن است، موضع گیری ملی است، نمی دانیم مقیاس چیست؟ اما برخلاف همه اینها، من هرگز موافق نیستم گله هایمان را به بغداد ببریم چون بی نتیجه خواهد بود و تنها نتیجه آن تمسخر مردم خواهد بود. اما نباید این حق کشی و نادادپروری و انحصارطلبی شخصی همچنان ادامه داشته باشد.
* آیا نوشیروان مصطفی خود را مالک اتحادیه ی میهنی به حساب می آورد یا می خواهد آنرا در جنبش تغییر (گوران) ادغام کند؟
- کاک نوشیروان خود را مالک اتحادیه ی مهینی نمی داند، اتحادیه میهنی اشخاص دیگری را در اختیار دارد.
*مدتی پیش ملا بختیار مدیر اجرایی اتحادیه میهنی در شبکه تلویزیونی (گه‌لی کوردستان) وابسته به اتحادیه میهنی کردستان گفت: احزاب اسلامی کردستان تهدید ی برای پیشرفت سیاسی اقلیم کردستان هستند، به عقیده شما بعد از جلال طالبانی ارتباط میان جامعه اسلامی و اتحادیه میهنی چگونه خواهد بود؟
- کاک بختیار در حرف زدن مختار و آزاد است اما هیچ وقت نظر خوبی به جماعت اسلامی نداشته و متأسفانه بدبینانه به احزاب اسلامی نگاه می کند. از این تعجب میکنم که سکولارهای ما کلی و مبهم حرف می زنند، بیشترشان از دمکراسی و چیزهای دیگر دم می زنند. در مصر اسلامگرایان در بازی سیاسی پیروز شدند. یکی از اصول دمکراسی اکثریت است.
چرا برای اراده اکثریت احترام قائل نیستند. شما بر این باور هستید مسئله ی اکثریت یا اقلیت مهم نیست و باید در هر حال سکولارها در راس حکومت باشند. به عقیده ی ما نباید با کینه و تعصب زندگی کرد. باید گذشته را فراموش کرد.
ما زمانی با اتحادیه میهنی کردستان مشکل داشتیم ولی لازم نیست تا ابد با آنها مشکل داشته باشیم، ما باید از تاریخ درس بگیریم و اشتباهات خود را اصلاح و از آن بهره ببریم. احساس می کنم بیشتر برادران ما و مخصوصاً ملا بختیار هنوز اختلافات گذشته را فراموش نکرده اند؛ روزنامه ای برای ضدیت با تفکر اسلامی به راه انداخته که به عقیده ی من کار شایسته ای نیست.
اینکه ارتباط میان جماعت اسلامی و اتحادیه ی میهنی کردستان چگونه خواهد بود، به عقیده ی من اگر اتحادیه ی میهنی کردستان تنها در ملا بختیار خلاصه شود، احتمالا وضعیت ما بدتر شود. اما خوشبختانه اینطور نیست، ملا بختیار عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان است و افراد دیگری نیز عضو این دفتر هستند، برای همین هم از رفتار وی تعجب می کنم. جناح ملا بختیار یکی از اعضای ما را به قتل رساند اما ما عکس العملی نشان ندادیم.
دفتر ما در منطقه تحت نفوذ اتحادیه میهنی موشک باران شد اما واکنشی نشان ندادیم. آمریکا من را در منطقه تخت نفوذ اتخادیه میهنی دستگیر کرد، اما با در نظر گرفتن منافع عمومی هیچ عکس الملی نشان ندادیم. چرا اینگونه موضع گیریها را مدنظر قرار نمی دهید؟
با حزب جنبش (گوران) مشکل داشتند چرا اکنون فقط  نسبت به ما عکس العمل نشان می دهند اینها را بحث می کنم چون در زمان انتخابات عکس انصارالاسلام را نشان می دهند و بحث ما را پیش می کشند و این بسیار شرم آور است.
* حزب جنبش تغییر(گوران) و حتی اتحادیه میهنی کردستان تقاضا کردند برای انجام اصلاحات با مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان در این باره گفتگو انجام شود، آیا در این باره اقدامی انجام داده اید؟
- قرار بود انجام شود، اما تا کنون زمینه این امر فراهم نشده است. شنیدیم که قرار است نشست سه جانبه ای برگزار شود. اگر این نشست در باره بغداد باشد، باید گروههای کردستانی که در بغداد حضور دارند در آن شرکت کنند. اپوزیسیون به بررسی بیشتری نیاز دارد.
* عملکرد کابینه ی هفتم حکومت اقلیم کردستان را چگونه ارزیابی می کنید؟
- با وجود انباشت مشکلات پیشین که تاسیس نهادها را به تاخیر انداخت، برخی اقدامات خوب انجام شده است. اما اگر بخواهیم حکومتی فعال و کارا داشته‌ باشیم، باید حزب دمکرات کردستان و اتحادیه ی میهنی کردستان برای بنیان حکومت موسساتی (غیر فردی) همت گمارند. اما من بر این عقیده ام حکومت پیش از اینکه با اپوزسیون و عمر و زید مشکل داشته باشد، با پایان دادن به امتیازات حزب دمکرات و اتحادیه ی میهنی کردستان مشکل دارد.
من نسبت به کاک نچیروان احترام بسیاری قائلم و دوست دارم وی حکمرانی کند. از وزرای اتحادیه میهنی شنیده ام نسبت به احزاب تبعیض قائل نیست. اما تنها با نیت پاک اقدامات و تغییرات انجام نمی شود. برای انجام امور باید همکاری و اصول اساسی وجود داشته باشد: بنابر این اگر نیت پاک هم وجود نداشته باشد، اصول فرد را مجبور می کند راه مستقیم و درست را در پیش بگیرد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : سه شنبه 26 دی 1391برچسب:علی باپیر, رهبر جماعت اسلامی کردستان عراق: برهم صالح جایگزین خوبی برای طالبانی است , | 13:2 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=