عبدالستار مجید: دولت مالکی به تعهدات خود پایبند نیست
در گفتگو با کردپرس؛
عبدالستار مجید: دولت مالکی به تعهدات خود پایبند نیست
سلیمانیه - عبدالستار مجید از اعضای ارشد دفتر سیاسی جماعت اسلامی کردستان عراق، در مصاحبه ای با خبرگزاری کردپرس به بررسی آخرین تحولات عراق پرداخت. اعتراضات اخیر در چند استان عراق و راههای برون رفت از آن، توافقات میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی ریشه و محتوای آن و نقشه راه های اتحادیه میهنی کردستان برای برطرف کردن مشکلات و کاستی های موجود، از رئوس این گفتگو است:

* دیدگاه شما در رابطه با اعتراضات اخیر در چند استان سُنی نشین عراق و اعتراض به سیاست های در پیش گرفته علیه نوری مالکی، چیست؟

- انجام اقدامات غیرعادی و غیرقانونی از جانب نخست وزیر عراق این باور را ایجاد کرده که اقدامات در چهارچوب قانون صورت نمی پذیرد و مالکی فراقانونی عمل می کند. کارنامه وی نشان می دهد تمایلی از سوی دولت به توافقنامه اربیل نشان داده نشده و اعراب سنی احساس می کنند حقوقشان نادیده گرفته شده است. مشارکتی که نتیجه آن تشکیل دولت کنونی را به دنبال داشت زیر سوال رفته است. مشارکت سنی ها در اداره حکومت نادیده گرفته شده است. از جمله می توان به تجاوز جنسی به زنان زندانی چند هزار نفری که قرار بود آزاد شوند و نشدند اشاره کرد که خود این امر موجبات اعتراض شهروندان را فراهم آورد.

دولت عراق به جای برخورد عقلانی با مطالبات شهروندان و رسیدگی به خواسته های آنان سیاست تقابل را در پیش گرفته است.

* نشست های اربیل و بغداد در رابطه با مناطق مورد مناقشه را چگونه ارزیابی می کنید؟

- دولت مرکزی برای مطالبات کُردها اهمیت زیادی قائل شده است و چندین توافقنامه را با کردها امضا کرده و ملزم به انجام آن است اما به محض قدرت گرفتن و عبور از بحران، دولت مرکزی توافقات انجام پذیرفته زیر پا گذاشته و به تعهدات خود عمل نکرده است. هم اکنون نیز که در عراق شاهد بی ثباتی فزاینده ای هستیم دولت تمایل به انجام برخی مطالبات اقلیم از خود نشان داده است اما گمان می رود قول ها و وعده های امروز بغداد نیز به سرنوشت دیگر توافقات گرفتار شود.

معتقد نیستم که دولت مرکزی قائل به اجرای توافقنامه ها باشد زیرا اگر این تصمیم را داشت می بایست در سال 2007 اجراء می کرد. همانطور که شاهدیم حتی یکی از مراحل عادی سازی، سرشماری و رفراندوم را اجرایی نکرده است به همین منظور من اصلاً به اجرای هیچ توافقنامه ای از جانب حکومت مرکزی عراق خوشبین نیستم.

* هم اکنون جلال طالبانی، دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان، به دلیل بیماری در خارج از کشور به سر می برد، بنابر اخبار منتشره، رقابت درون حزبی زیادی برای تعیین جانشین در حال وقوع است برای ثبات این وضعیت و همچنین سروسامان دادن به وضعیت آینده اتحادیه میهنی چه سیاستی اتخاذ خواهد کرد؟

- این مسئله مستقیماً به اتحادیه میهنی و اعضای آن که تصمیم گیرنده هستند برمی گردد؛ اما همه می دانیم که فقدان جلال طالبانی در اقلیم کردستان و منطقه بخصوص در جهان که به عنوان فردی شایسته و توانا شناخته می شود میتواند در پروسه سیاسی عراق اختلال ایجاد کند و بسیاری ازاین نابسامانی ها ناشی از غیبت وی در جمع رهبران عراق است.

در وضعیت کنونی اعضای ارشد اتحادیه میهنی باید با گذشت و سعه صدر با این قضیه روبرو شوند و همان سیاستی که جلال طالبانی در قبال احزاب و جریانات اتخاذ کرده بود در پیش گیرند.

این گونه مشکلات تنها برای حزبی بخصوص پیش نمی آید بلکه تمامی احزاب در زمان فقدان و نبود رهبرانشان با خلاء روبرو می شوند، اما بدون شک این خلاء به نحوی از انحاء پر خواهد شد. گمان نمی کنم پر کردن این خلاء در داخل حزب کار دشواری باشد، اما قطعاً پر کردن خلاء فقدان جلال طالبانی در عرصه جهانی و عراق کار دشواری است زیرا طالبانی تنها متعلق به اتحادیه میهنی نبوده و به عراق و اقلیم کردستان نیز تعلق دارد.

* تعدادی از رسانه های کُردی از مسدود کردن مرزها به روی آوارگان کُرد سوریه از جانب اقلیم کردستان سخن می گویند، نظر جنابعالی در رابطه با این مسئله چیست؟

بستن مرزها به روی کُردهای سوریه را به نفع اقلیم کردستان و کُردهای سوریه نمی دانم، اما در نهایت امیدوارم سخنان مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان که بستن مرزها را تکذیب و اعلام کرد مرزها به روی این آوارگان گشوده است صحت داشته باشد.

مصاحبه: ادریس ابوبکر


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : چهار شنبه 20 دی 1391برچسب:عبدالستار مجید: دولت مالکی به تعهدات خود پایبند نیست , | 11:29 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=