وحدت مسلمانان در يك پارچگي از ديدگاه قرآن

وحدت مسلمانان در يك پارچگي از ديدگاه قرآن


قرآن در جامعه اي نازل شد كه مردم آن به سبب پايبندي بسيار به نظام قبيلگي،حكومت يگانه مركزي نداشتند و قسمت هايي از سرزمين آنها توسط دو قدرت امپراتوري روم و ساساني اداره مي شد.بافت زندگي و قبيلگي حتي در شهرها نيز خود را نشان مي داد و هر قبيله به مانند يك كشور جداگانه به شمار مي رفت.

در ميان عرب آن روزگار،"مليت" و "قوميت" براساس موضوعاتي مانند يكي بودن دين يا تاريخ معنايي نداشت.فقط و فقط پيوند خوني و قبيلگي بود كه بر ارزش ها و روابط ميان مردم حكم مي راند.

قرآن كريم از همان آغاز نزول،با نظام قبيلگي كه ريشه ي تمامي اختلاف ها و رقابت هاي سياسي و اجتماعي آن روز بود مبارزه كرد و "ايمان به خداي يكتا" را اساس ارزش ها و پيوندهاي اجتماعي معرفي نمود.بدين ترتيب،"ايمان مشترك" را جايگزين "خون مشترك" ساخت و جملگي مؤمنان را با هم برادر دانست.(1)با تعبيرهاي متعدد به نفي و نهي از عوامل تفرقه پرداخت و با بيان علت ها و سبب هاي تفرقه،مسلمانان را به اتحاد و يكپارچگي فراخواند.

بدين منظور،از تعبيرهايي همچون "لانفرّق" ، "فرّقوا" ، "لاتنازعوا" ، "لاتفسدوا" و ...استفاده كرد.براساس شعار محوري توحيد، مؤمنان و مسلمانان و تمامي مردم را به يگانگي، وحدت و اتحاد دعوت كرد. در تاييد و تاكيد براين وحدت، به طور ايجابي و اثباتي و امري، در تعبيرهاي مختلف بر آن صحّه گذاشت؛ و پيرامون محور توحيد، به تحليل و تجويز آن پرداخت و در اين راستا از واژه هاي اين چنيني استفاده كرد: "واعتصموا" ، "اصلحوا" ، "رابطوا" ، "تعاونوا" ، "السلم" ، "اصلاح بين الناس" ، "الّف بين قلوبكم" ، "امّة واحدة" ، "امّة وسط" ، "مودّة" ، "اخوّة" و...

بدين شيوه، مسلمانان را چنان به هم پيوند داد كه توانستند به ياري هم در برابر مشركان قريش و يهوديان سرزمين هاي عربي و نيز امپراتوري روم و فارس بايستند و تمدني بيافرينند كه در درخشندگي و شكوفايي در طول تاريخ بي نظير است.

تعاليم قرآني از جمله دستورات و رهنمودهايي كه به آن يكپارچگي و تشكيل امت اسلامي انجاميد امروز هم بي كم و كاست در اختيار ماست. از آنجايي كه به اعتقاد تمامي مسلمانان، دين اسلام دين خاتم است و قرآن، معجزه ي جاويدان پيامبر خاتم و كتاب تحريف نشده ي او مي باشد اين تعاليم امروز هم مي توانند عامل يكپارچگي جامعه ي مسلمانان به خصوص مردم مسلمان افغانستان باشند.

قرآن مجيد همه ي مسلمانان را باهم برادر مي داند و مي فرمايد:(( انّما المؤمنون اخوة:در حقيقت،مؤمنان با يكديگر برادرند.))(2)آنها را در كنار هم و متعلّق به يك امّت يكپارچه (يعني امّت اسلامي) مي داند و تاكيد مي نمايد:(( انّ هذه امّة واحدة و انا ربّكم فاعبدون:و اين امّت شما امّتي يگانه و يكپارچه است. و من پروردگار شمايم،پس مرا بپرستيد. ))(3)آنها را به همدلي و اتّحاد فرامي خواند و خاطر نشان مي سازد كه الفت،مهرباني و برادري نعمتي است كه  با پذيرش دين خدا از سوي پروردگار دوجهان به آنها عطا شده است و مسلمانان بايد قدردان اين محبت و برادري باشند:(( واعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرّقوا واذكروا نعمة الله عليكم،اذ كنتم اعداء فالّف بين قلوبكم فاصبحتم بنعمته اخوانا:و همگي به رشته ي الهي چنگ زنيد و پراكنده نشويد.و به ياد آوريد نعمت خداوند را برخود،آن گاه كه دشمن بوديد،پس ميان دل هاي شما الفت و مهرباني انداخت تا به لطف او باهم برادر شديد. ))(4)

بنابراين،همه ي مسلمانان به واسطه ي ايمان به خداي يكتا با يكديگر برادرند و بايد قدردان اين برادري باشند و با هم نزاع نكنند:(( ولا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحكم:و با يكديگر نزاع و كشمكش نكنيد كه سست مي شويد و قدرت ( و شوكت ) شما از بين مي رود.)) (5) پس، قدرداني و پاسداشت اين نعمت وظيفه يكايك مسلمانان است و تفرقه گري كفران اين نعمت مي باشد:(( ولا تكونوا كالّذين تفرّقوا واختلفوا من بعد ما جاءهم البيّنات و اولئك لهم عذاب عظيم. مانند كساني نباشيد كه پس از آنكه آيات روشن به سويشان آمد اختلاف كردند و راه تفرقه در پيش گرفتند و دسته دسته شدند. و آنان عذاب عظيم خواهند داشت.)) (6)  

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پي نوشت ها

1 و 2 .حجرات:آيه 10.

3.انبياء:آيه 92.

4.آل عمران:آيه 103.

5.انفال:ايه 46.

6.آل عمران:آيه 105.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : سه شنبه 19 دی 1391برچسب:وحدت مسلمانان در يك پارچگي از ديدگاه قرآن , | 19:49 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=