مباني بيداري اسلامي از ديدگاه قرآن درمجتمع آموزش عالی فقه بررسی گردید
مباني بيداري اسلامي از ديدگاه قرآن درمجتمع آموزش عالی فقه بررسی گردید
 


مباني بيداري اسلامي از ديدگاه قرآن درمجتمع آموزش عالی فقه بررسی گردید

به همت معاونت پژوهش و انجمن علوم قرآن مجتمع آموزش عالي فقه، نشست علمي «مباني بيداري اسلامي از ديدگاه قرآن»، در سالن شهيد مطهري اين مجتمع برگزار گرديد.


 

به گزارش واحد خبرشهر مجازی قرآن به نقل مرکز خبر و اطلاع‌رساني جامعه‌المصطفي، در ابتداي اين نشست، «حجت‌الاسلام محمودي»، مسئول انجمن علوم قرآن مجتمع آموزش عالي فقه، با اشاره به انقلاب‌ اسلامي ايران و جمهوري افغانستان، افزود: «در اين دو رويداد بزرگ، تنها شعار اسلام‌خواهي در بين مردم حاکم بود و تنها با اين هدف به سرانجام رسيد».
حجت‌الاسلام محمودي، با اشاره به بيداري اسلامي کنوني، بيان کرد: «بيرون آمدن از خواب، معناي لغوي بيداري است. مسلمانان جهان سال‌هاي طولاني در خواب و غافل از اسلام ناب و دستورات باارزش آن بودند، ولي با جرقه‌اي که از شمال افريقا به وجود آمد، از خواب غلفت بيدار شدند و شعار اسلام‌خواهي و احياي هويت انساني در عرصه‌هاي اقتصادي، فرهنگي، سياسي و... سر دادند».

وي ادامه داد: «تاريخ بيداري اسلامي، با ظهور و تولد اسلام به وجود آمده است. اين بيداري اسلامي پس از رحلت پيامبر اسلام(ص) به غلفت تبديل گرديد که در ساية مسئله خلافت به فراموشي سپرده شد».
مسئول انجمن علوم قرآن، با اشاره به حماسة عاشورا، بيان کرد: «نهضت عاشورا را مي‌توان سرلوحة بيداري‌هاي اسلامي برشمرد، به گونه‌اي که پس از اين حماسه، شاهد قيام‌هاي مختلفي در تاريخ بوده‌ايم که با الگوگيري از قيام اباعبدالله(ع) انجام گرفت».
در ادامه، «حجت‌الاسلام مبلغ»، عضو انجمن علوم قرآن، با اظهار اين که بيداري اسلامي پديده‌اي نوبنياد است، بيان کرد: «هر انقلاب و خيزش با رويداد و حوادثي همراه مي‌باشد که مي‌تواند به قالب دين درآيد. هر انقلاب ديني بايد با هدف و از راه‌هاي ديني حاصل شود تا بتوان نام دين را بر آن نهاد».
وي بيان کرد: «در انقلاب‌هاي مصر و ديگر کشورهاي عربي، فتاوايي صادر مي‌گرديد که اين انقلاب‌ها جايز نيست و از نظر شرعي مجاز نمي‌باشد».
عضو انجمن علوم قرآن اضافه نمود: «افرادي مانند "ابن تيميه"و "يوسف قرضاوي"، قيام امام حسين(ع) را نيز زير سؤال مي‌برند و مي‌گويند که در رويدادي که با خون و خون‌ريزي همراه مي‌باشد، مصلحت است که ظلم حاکم جور را تحمل کرد تا خون‌ريزي به راه‌ نيفتد».
دانش‌پژوه سطح 4 رشتة فقه سياسي، با اشاره به ريشه‌هاي قرآني بيداري کنوني اسلامي، خاطرنشان کرد: «آيات جهاد با کفار، طاغوت، مبارزه با فساد و امر به معروف و نهي از منکر مي‌تواند مبناي قرآني بيداري اسلامي برشمرده شود».
حجت‌الاسلام مبلغ بيان کرد: «برخي از منحرفان، در باب امر به معروف و نهي از منکر مي‌گويند که اگر ضرري متوجه آمر و ناهي گردد، وظيفة شرعي هم از بين مي‌برد. در نتيجه، در قيام‌ بر ضد حاکم جور نيز اين قاعده جاري مي‌شود».
وي افزود: «در پاسخ اين شبهه بايد گفت که اگر منکر داراي مراتب بالاي حرمت باشد و اسلام در خطر بيفتد، حتي بايد جان‌فشاني کرد تا آن منکر انجام نشود».
در ادامه، «حجت‌الاسلام اميني»، با اشاره به تحريف‌هايي که در زمينة مبناي اسلامي و قرآني جهاد رخ داده است، بيان کرد: «منوط کردن قيام به اموري مانند به هم نخوردن نظم جامعه، براي ساکت ماندن جامعه در برابر ظلم و هرزه‌گري برخي از حکام ستمگر گفته مي‌شود».

وي اضافه نمود: «در بيداري کنوني اسلامي نيز ابرقدرت‌هايي مانند امريکا درصددند که از هر راهي استفاده کنند تا در برابر اين بيداري بايستند يا آن را با توجه به مصالح خود منحرف کنند. در اين راه، حتي از فقه اسلامي نيز غافل نماندند و کوشيدند با استفاده از برخي از چهره‌هاي مسلمان فريب‌خورده، مباني جهاد اسلامي را محدود نمايند».
عضو انجمن علوم قرآن، با توجه به بازگشت دوبارة مسلمانان به قرآن، عنوان کرد: «مردم مسلمان و مظلوم جهان از دورويي غرب خسته شده‌اند و گم‌شدة خود را تنها در اسلام ناب و مديريت بومي اسلام يافته‌اند».
وي، در پايان، با بيان اين که مردم کشورهاي بيداري اسلامي به دموکراسي و حقوق بشر جدا از اسلام اعتنايي ندارند، بيان داشت: «مردم کشورهاي بيداري اسلامي، دموکراسي و حقوق بشر را تنها در سايه و محدودة دستورات اسلامي مي‌خواهند».


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : سه شنبه 12 دی 1391برچسب:مباني بيداري اسلامي از ديدگاه قرآن درمجتمع آموزش عالی فقه بررسی گردید, | 19:46 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=