سمینار "اسلام ؛ عدالت ،صلح وامنیت بین المللی" در اندونزي برگزار شد


سمینار "اسلام ؛ عدالت ،صلح وامنیت بین المللی" در اندونزي برگزار شد

سمینار"عدالت ،صلح وامنیت بین المللی" با تاکید بر آراء حضرت علی ابن ابیطالب(ع)  به همت رايزني فرهنگي كشورمان در دانشگاه شریف هدایت الله جاکارتا برگزار شد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، این سمینار که 17 آبان ماه با حضور بیش از پانصد تن از اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد ، حضرت آیت الله تسخیری ،مشاور مقام معظم رهبری در امورجهان اسلام ،مولوی اسحاق مدنی ،مشاور رئیس جمهور در امور  اهل سنت ، فرازنده سفیر کشورمان ، دکتر فخرالدین  معاون دانشگاه ،دکتر کیاحی زین المبارک  استاد مطالعات اسلامی دانشگاه شریف هدایت الله و دکتر صفاخواه از دانشگاه آزاد اسلامی به ايراد سخنراني پرداختند.

در مراسم افتتاحیه این سمینار دکتر" فخرالدین" معاون دانشگاه اسلامی شریف هدایت الله جاکارتا طی سخنانی  گسترش خشونت و تروریسم را یکی از پدیده های ناشی از بی عدالتی در دنیای معاصر خواند و با اشاره به آیات قرآنی ، برقراری صلح و اجرای عدالت در جامعه  بشری را مضمون وهدف اصلی رسالت انبیاء الهی بوپژه پیامبر ص اسلام دانست و تبیین وتشریح دیدگاه اسلام در خصوص عدالت وامنیت و مناسبات میان آندو را از ضرورت های علمی وپژوهشی در مجامع علمی جهان اسلام خواند.

"فرازنده" سفیر کشورمان  نيز  ضمن تشریح تاثیر ونقش جهان بینی در تعیین نگرش و عملکرد جوامع نسبت به پایبندی و اجرای عدالت ،صلح وامنیت بین المللی در این زمینه خاطر نشان ساخت ؛ در جهان بینی اسلامی دنیا مزرعه آخرت بوده و اجرای عدالت صلح وامنیت در چارچوب تعریف قرآن از جایگاه والای انسان  و برای  تحقق یک جامعه آرمانی و متعالی  که اصل تقوا ملاک فضیایت آدمیان بر یکدیگر می باشد ارائه شده  و همه انبیاء الهی نیز در راستای تحقق این هدف بزرگ مبعوث گشته اند.

وی با اشاره به ساختار ناعادلانه در نظام بین الملل ،شعار عدالت صلح وامنیت را بازی قدرتها برای جلب منافع بیشتر خواند وبا اشاره به روند روبه رشد بیداری اسلامی و بازگشت ملت ها به اسلام به توطئه های تفرقه افکنانه دشمنان اشاره کردو واظهار داشت ،امروزه نیز بازی استعمار با شکلی جدید جریان داشته و قدرتهای استعماری با پخش ویروس فساد و تفرقه   به تخریب نهادهای اخلاقی واعتقادی و همچنین ایجاد منازعات قومی وقبیله گی در بین جوامع اسلامی می پردازند.

آیت الله تسخیری  مشاور مقام معظم رهبری در امورجهان اسلام نیز در این سمینار طی سخنانی اظهار داشت:تمایل به عدالت صلح وامنیت امری فطری است و اسلام بر اساس این تمایل ونیاز فطری و دائمی بشر به موضوع عدالت وصلح وامنیت توجه جدی داشته و دارد.وی افزود ،عدالت هیچگونه قیدی ندارد اما امنیت مقید به اینست که در مسیر تکامل باشد از اینرو در اسلام صلح با فساد ودیکتاتوری سازگاری نداشته و مبنای صلح وامنیت نیز عدالت می باشد.

وي  با اشاره به وضعیت وچالش های موجود در جهان اسلام خاطرنشان ساخت ؛ التزام به تعالیم دینی و اجرای دستورات اسلام و همچنین ظهور دولت متحد جهانی که موعود همه ادیان می باشد دو راه حل اسلام برای تحقق عدالت ،صلح وامنیت پایدار بشمار آمده و تنها در ظل حکومت صالحان است که عدالت و امنیت وصلح پایدار تحقق می یابد .

آیت الله تسخیری همچنین در بخش دیگر از سخنانش منطق گفتگوو پرهیز از اختلافات ودرگیری را راه حل اسلامی برای اجرای عدالت وامنیت خواند واز  تفرقه به عنوان عامل مهم برای ناامنی و بی عدالتی یادکرد.

مولوی اسحاق مدنی دیگر سخنران این برنامه با اشاره به قدرت وقابلیت اسلام در تحقق عدالت و امنیت اظهار داشت: اسلام توانست جامعه جاهلی عرب را که گرفتار بی عدالتی ،جنگ های بی پایان و ناامنی بودند به جامعه ای بر پایه عدالت و صلح تبدیل نماید.

وی ریشه چالش ها و بی عدالتی های موجود در جامعه بشری را ناشی از کاستی های موجود در قوانین بشری و دوری از اصول وارزش های معنوی و دینی خواند وبر ضرورت تلاش برای فهم و شناخت هر چه بیشتر اسلام وعمل به آن به عنوان تنها راه سعادت ابدی بشر تاکید کرد.

دکتر زین المبارک استاد مطالعات اسلامی دانشگاه اسلامی شریف هدایت الله دیگر سخنران این سمینار بود که به بررسی تطبیقی عدالت در نظام سیاسی اسلام و لیبرال دموکراسی غرب پرداخت .

این سمینار که با استقبال گسترده ای از سوی اساتید و دانشجویان دانشگاه شریف هدایت الله جاکارتا مواجه گردید پس از پرسش وپاسخ پایان یافت .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : یک شنبه 28 آبان 1391برچسب: سمینار "اسلام ؛ عدالت ,صلح وامنیت بین المللی" در اندونزي برگزار شد, | 21:35 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=