لزوم تلاش علمی مضاعف...
 
توصيه‌هاي رهبر انقلاب به طلاب و فضلاي حوزه‌هاي علميه در ديدار روحانيون استان خراسان شمالي؛
لزوم تلاش علمي مضاعف و مجهز شدن به معارف عميق ديني/ آشنايي با انديشه هاي نو و ارتباط مستمر با نسل جوان

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار علماء، فضلا، روحانيون و طلاب استان خراسان شمالي، با اشاره به تفکيک ناپذيري روحانيت از نظام اسلامي و فرصت عظيمي که پيروزي انقلاب اسلامي در اختيار روحانيت، براي گسترش معارف ديني قرار داده است، تأکيد کردند: روحانيت و حوزه هاي علميه بايد با تلاش علمي مضاعف و مجهز شدن به معارف عميق ديني و آشنايي با انديشه هاي نو و ارتباط مستمر با نسل جوان بويژه دانشجويان، در جهت خدمت به نظام اسلامي و تقويت آن حرکت کنند.



 

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به مخاطبان گسترده و ميليوني ِروحانيون بواسطه تشکيل نظام اسلامي، افزودند: روحانيت و حوزه هاي علميه سربازان اين نظام هستند و هيچ گاه نميتوانند خود را جدا از نظام اسلامي تصور کنند.

ايشان هرگونه تفکري را که روحانيت را جداي از نظام اسلامي بداند، سکولاريسم خواندند و تأکيد کردند: حوزه هاي علميه نمي توانند سکولار و نسبت به نظام اسلامي بي تفاوت باشند.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به فتواي مراجع محترم تقليد مبني بر حرام قطعي بودن تضعيف نظام، خاطر نشان کردند: در حاليکه سياست سرويس هاي امنيتي دشمنان نظام اسلامي اعم از امريکا، انگليس و رژيم صهيونيستي، القاء وجود فاصله ميان روحانيت و نظام است، هيچ روحاني نميتواند خود را جداي از نظام اسلامي بداند.

حضرت آيت الله خامنه اي نظام اسلامي را نيز مرتبط با روحانيت دانستند و افزودند: بدون حضور روحانيت، انقلاب اسلامي، هيچ گاه به پيروزي نمي رسيد زيرا روشنفکران و گروهها و احزاب غير اسلامي، توانايي و نفوذ و مقبوليت روحانيت را در سطح کشور نداشتند.

ايشان با اشاره به وظايف سنگين روحانيت در شرايط کنوني، پيامبر عظيم الشأن اسلام(ص) را اسوه روحانيت دانستند و خاطر نشان کردند: امروز نيز همانند شرايط جنگ احزاب در دوران پيامبر(ص)، همه دشمنان ملت ايران در سطح بين المللي و منطقه اي، دست به دست يکديگر داده اند، تا ايستادگي و عزم راسخ اين ملت را بشکنند اما همانگونه که در آن جنگ، مومنان به خود ترس و ترديد راه ندادند، ملت ايران هم با تلاش براي افزايش قدرت و توانايي هاي خود، در مقابل فشارها ايستاده است.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: در جنگ احزاب عده اي منافق و سست ايمان، مومنان را مورد عتاب و خطاب قرار ميدادند که چرا کوتاه نمي آييد و سياست خود را عوض نمي کنيد اما ياران واقعي پيامبر(ص) در پاسخ به آنها مي گفتند: ما از اين فشارها تعجب نمي کنيم و نمي هراسيم و به راه خود ادامه خواهيم داد.

حضرت آيت الله خامنه اي تأکيد کردند: فشارها تا زمانيکه در مقابل خواسته دشمنان سر تعظيم فرود آورده نشود، ادامه خواهد داشت و تنها راه تأثير نپذيرفتن از اين فشارها ، قدرتمند شدن در ابعاد مختلف است.

ايشان مصداق قدرتمند شدن روحانيت را، درس خواندن عالمانه و تعمق در معارف ديني با نيت رسيدن به مدارج برجسته علمي دانستند و خاطر نشان کردند: روحانيت در کنار کسب علم بايد همواره مقيد به تديّن، تهذيب اخلاقي، فرائض و نوافل، و تلاوت قرآن باشد.

رهبر انقلاب اسلامي ارتباط صميمي و با روي خوش، با جوانان و پاسخگويي به سوالات و نيازهاي فکري آنان را يکي از وظايف مهم روحانيون برشمردند و افزودند: لازم است روحانيون و ائمه جماعات، کانون هاي فرهنگي مساجد را با همکاري بسيج رونق بخشند و ضمن حضور تأثيرگذار در مساجد و نمازهاي جماعت، معارف ديني و مناقب اهل بيت عليهم السّلام را براي مردم بيان کنند.

حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به استعداد خيز بودن استان خراسان شمالي و يادآوري جايگاه برخي علماي برجسته اين منطقه، خاطرنشان کردند: خراسان شمالي با چنين جايگاهي زمينه تأسيس يک حوزه ي علميه ي کامل و داراي سطوح عالي را دارد.

ايشان علما و فضلاي سراسر کشور بويژه خراسان شمالي را به هجرت از حوزه هاي علميه قم و خراسان و شهرهاي بزرگ، به مناطق خود توصيه کردند و افزودند: تنها راه ارتقاء کمّي و کيفي حوزه هاي علميه کشور طرح هجرت است که بايد بصورت عملي اجرا شود.

در ابتداي اين ديدار آيت الله مهمان نواز نماينده استان خراسان شمالي در مجلس خبرگان به رهبر انقلاب اسلامي خير مقدم گفت.

حجت الاسلام و المسلمين فرجام مدير اجرايي حوزه علميه خراسان نيز گزارشي از وضعيت علمي و آموزشي حوزه هاي علميه خراسان از جمله خراسان شمالي ارائه کرد.

در اين ديدار همچنين حجت الاسلام و المسلمين يعقوبي امام جمعه بجنورد ضمن بيان مطالبي در خصوص حوزه هاي علميه خراسان شمالي، پيشنهاد تأسيس حوزه علميه جامع در بجنورد را ارائه کرد.

پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای, | 14:53 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=