بعثه مقام معظم رهبری

گزارش ويژه صفا از واحد اهل سنت

بعثه مقام معظم رهبري

 

اشاره: همزمان با همايش قرآن و سنت، به حضور حجت الاسلام و المسلمين آقاي محمد حسن زماني مسؤول واحد اهل سنت بعثه رسيديم. رهآورد اين نشست صميمانه حاوي نکات شنيدني و کاربردي است که در پي ميآيد:

 

s : از اينکه وقت شريفتان را در اختيار ما گذاشتيد سپاسگزاريم. به عنوان نخستين سؤال بفرماييد اين واحد از چه زماني فعاليت خود را آغاز کرده است؟

با تشکر از دست اندرکاران نشريه زائر و صفا، بايد بگويم که با پيروزي انقلاب اسلامي ايران، نظام اسلامي تصميم گرفت به تأمين نيازهاي خاص اهل سنت توجه ويژه کند، چون قبل از انقلاب اين انتظار بيجواب مانده بود. لذا هسته اوليه اين واحد از اوائل پيروزي انقلاب تأسيس شد، اما تا سال 70 به صورت عادي خدمات مختصري مانند انتخاب روحانيون اهل سنت و رسيدگي به برخي نيازمنديهايي چون تعليم مناسک ميپرداخت، اما از سال 70 واحد اهل سنت تجديد ساختار شد و بخشهايي در مجموعه ساختاري واحد بوجود آمد و تمام نيازمندي آنان مورد توجه قرار گرفت، بهطوري که اين واحد اکنون پنج بخش کاري با توان بالا دارد که عبارتند از:

1. انتخاب روحانيون کاروانهاي اهل سنت؛ اين واحد از مجموعه 11 استان سني نشين، براي علماي اهل سنتي که آمادگي علمي و شايستگيهاي اخلاقي - ديني و علوم حوزوي لازم را دارند، آزمون عمومي به عمل ميآورد و بعد از قبول شدن در مصاحبه حضوري گزينش ميشوند. از سوي ديگر براي تقويت بنيه علمي روحانيون برگزيده، دورههاي آموزشي لازم تشکيل ميشود. و روحانيون به فراگيري مناسک و معارف در حضور متخصصين مبادرت ميورزند. روحانيوني که در هر سال به تعداد نياز حج تمتع و عمره گزينش ميشوند بايد داراي سنخيت زباني و مذهبي و فرهنگي و تجانس کافي باشند. در همين راستا واحد اهل سنت مديريت اين روحانيون را در موسم حج به عهده ميگيرد و عملکرد آنها را مورد ارزيابي قرار ميدهد. امسال، سي کاروان اهل سنت داريم که 65 روحاني و معين اهل سنت در آن مشغول به خدمتگزاري هستند.

2. شوراي افتاء بخش دوم ماست. هر ساله در موسم حج دو نفر مفتي حنفي و شافعي در محل بعثه مستقر ميشوند. در ساعت اداري پاسخگوي مراجعان اهل سنت هستند. رياست آن به عهده مولوي محمد اسحاق مدني مشاور رئيس جمهوري در امور اهل سنت است.

اين شورا، در روزهايي که در مکه مستقر هستيم، بين نماز مغرب و عشاء در محل مسجد الحرام روبروي «ناودان رحمت» طبقه دوم مستقر و پاسخگوي پرسشهاست.

البته اين شوراي افتاء به کاروانهاي اهل سنت غير ايراني که فاقد روحاني هستند و از بعثه استمداد ميکنند نيز سرويس دهي ميکند.

3. بخش انتشارات: واحد اهل سنت تا کنون چندين کتاب و جزوه مانند 1 - مناسک فقه حنفي 2 - مناسک شافعي 3 - مناسک مشترک و مصور اين دو فقه (حنفي و شافعي) 4 - مناسک مصور عمره اهل سنت حنفي و شافعي 5 - زيارتنامه ويژه اهل سنت 6 - مناجات نامه زائر 7 - خدمات نظام جمهوري اسلامي به اهل سنت و چند نشريه ديگر به چاپ رسانده و در اختيار علاقمندان قرار داده است.

4. بخش همايشهاي واحد اهل سنت که سالي 3 همايش ويژه زائران اهل سنت ايراني در محل بعثه برگزار ميکند؛ مدينه قبل و مدينه بعد و مکه مکرمه. حدود 500 نفر از زائران اهل سنت برادران و خواهران شرکت ميکنند، علماي شيعه و نمايندگان بعثهها نيز شرکت دارند و احياناً فيلمهاي اين مراسم در استانهاي مختلف مورد استفاده قرار ميگيرد.

5. بخش پنجم: مهمانان واحد است؛ واحد اهل سنت حدود 15 نفر از شخصيتهاي برجسته اهل سنت ايراني که سابقه ديرينهاي در خدمت


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : چهار شنبه 12 مهر 1391برچسب:بعثه مقام معظم رهبری, | 13:39 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=