سمينار وحدت اسلامي در اندونزي برگزار مي شود


سمينار وحدت اسلامي در اندونزي برگزار مي شود

 در ديدار رايزن فرهنگي ايران با رئيس دانشگاه اسلامي اندونزي  مقرر گرديد سمينار وحدت اسلامي در اوائل آبان ماه سال جاري در اين  كشور  برگزار شود.

به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، محمد علي رباني رايزن فرهنگي ايران طي سفري به شهر بزرگ ومذهبي ماكاسار واقع در جزيره سولاوسي   با علماء و دانشگاهيان اين شهر ديدار و نشستي نيز جهت توسعه همكاريها ي علمي وفرهنگي در محل دانشگاه اسلامي ماكاسار ،بزرگترين دانشگاه اسلامي در منطقه برگزار و با اساتيد و شخصيت هاي ديني حاضر گفتگو و تبادل نظر بعمل آورد.

در اين نشست كه خانم حاجيه منصور مختار ،رئيس دانشگاه اسلامي اندونزي ، حاجي مختار جايا ،رئيس موسسه بزرگ وقف سولاوسي ، و همچنين سي تن از اساتيد و ديگر مسئولين اين دانشگاه حضور داشتند ؛ ابتداء خانم حاجيه منصوره مختار رئيس دانشگاه اسلامي اندونزي طي گزارشي به تشريح ظرفيتهاي علمي موجود در اين دانشگاه پرداخت و يادآورشد : دانشگاه اسلامي اندونزي در سال 1954 تاسيسگرديده  و هم اكنون  بيست هزار دانشجو در دوره هاي ليسانس ،فوق ليسانس و دكترا در  12 دانشكده ودر رشته هاي مختلف در آن به تحصيل اشتغال دارند.

وي با اشاره به برخي همكاريهاي علمي اين دانشگاه با مراكز دانشگاهي ديگر كشورها خواستار برقراري و توسعه مناسبات علمي و دانشگاهي با جمهوري اسلامي ايران شد.

رئيس دانشگاه اسلامي اندونزي همچنين در ادامه سخنانش حوادث اخير در سمپنگ را مغاير با اصول وارزش هاي اسلامي خواند و بر ضرورت وحدت اسلامي تاكيد نمود.

در ادامه اين برنامه حاجي مختار نورجايا رئيس موسسه وقف امت اسلامي اندونزي كه با تحت پوشش داشتن مراكز دانشگاهي ،حوزوي و اقتصادي متعدد ، يكي از بزرگترين موسسات اسلامي در منطقه بشمارمي رود نيز طي سخناني تربيت مربيان برجسته وتبليغ اسلام را دو وظيفه اصلي موسسه وقف امت مسلمان اندونزي خواند و با اشاره به نقش حائز اهميت ايران در جهان اسلام و ايستادگي جمهوري اسلامي ايران در برابر آمريكا واسرائيل ، خواستار انتقال تجربيات ايران در حوزه اموزش  و توسعه فناوري بويژه در بخش بانكداري اسلامي به اندونزي و اين موسسه شد.

رباني رايزن فرهنگي نيز در ادامه برنامه طي سخناني ابتداء به تشريح تحولات سياسي فرهنگي و علمي پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران پرداخت و خاطر نشان ساخت: مردم ايران به رهبري يك شخصيت بزرگ ديني توانستند در عصر غربت دين و عزلت ارزش هاي معنوي ،قدرت وتوانايي اسلام در مديريت جامعه و ايجاد نظامي مستقل ،آزاد و توسعه يافته را به نمايش بگذارند و دين و بويژه اسلام را از حاشيه به متن تحولات سياسي وبين المللي آورده و منشاء بيداري و تحول در ديگر جوامع گردند.

وي در ادامه با تشريح آماري دستاوردهاي علمي و دانشگاهي پس از پيروزي انقلاب اسلامي ، دستيابي جمهوري اسلامي ايران به دستاوردهاي بزرگ علمي عليرغم فشارها و اعمال محدوديت هاي اقتصادي و سياسي گسترده آمريكا وغرب را ناشي از عمل به باورهاي اسلامي و درس هاي آموزنده رهبري ديني دانست و تلاش گسترده و مداوم دشمنان اسلام در تنگتر كردن حلقه محاصره اقتصادي و دامن زدن به تشديد منازعات مذهبي در جهان اسلام را نيز دليل نگراني انان از رشد و توسعه و همچنين وحدت امت اسلامي وجهان اسلام خواند.

وي در بخش ديگر از سخنانش به قرابت ها وشباهت هاي فكري فرهنگي و مذهبي مسلمانان ايران واندونزي پرداخت و افزود: سابقه تاريخي و ذهني دو ملت ايران واندونزي سرشار از خاطرات خوش مراوداتي است كه در طول قرون گذشته وجود داشته واثار وبركات بسياري را از خود برجاي گذاشته است .

رايزن فرهنگي ايران عقلگرايي ، پرهيز از خشونت و افراطي گري و توجه به ارزش هاي اخلاقي ومعنوي و همچنين محبت به اهل بيت ع پيامبر ص را وجوه مشترك فرهنگي مردم ايران واندونزي خواند و خشونت هاي مذهبي جاري در اندونزي را پديده اي بيروني دانست كه مربوط به مردم اندونزي نبوده و با هدف ضربه زدن به چهره زيباي اسلام در اندونزي و تشديد بحرانهاي اجتماعي و امنيتي در اين كشوربزرگ اسلامي صورت مي گيرد.

رباني در بخش ديگر از سخنانش به تشريح نقش تاريخي وحائز اهميت شيعه در فرهنگ وانديشه اسلامي پرداخت وخاطر نشان ساخت: رشد و توسعه علوم اسلامي و تمدن اسلامي محصول دادوستدهاي فكري همه جريانها و مكاتب اسلامي بوده وبا استناد به  سيره وسنت بزرگان مذاهب اسلامي و همچنين فتاوي وآراء علماي برجسته اهل سنت ، بر ضرورت تقويت  همگرايي و همدلي ميان اهل سنت وشيعه كه داراي اصول مشترك بسيار مي باشند تاكيد نمود.

وي در ادامه سخنانش با اشاره به جمعيت شيعيان در جهان و حضور و فعاليت آزادانه شيعه در بسياري از كشورهاي اسلامي ازجمله عربستان سعودي ، شيعه در اندونزي را داراي ريشه هاي تاريخي دانست كه در ورود وگسترش اسلام در اندونزي نقش موثري بر عهده داشته و همواره منشاء خدمات بسيار به جامعه اندونزي بوده واز حركت هاي افراطي بدور بوده است .

در پايان اين نشست و در توافق بعمل آمده با رياست دانشگاه اسلامي اندونزي مقرر گرديد،  بمنظور تقويت وحدت اسلامي ،در اوائل آبان ماه سميناري بين المللي با مشاركت رايزني فرهنگي و دانشگاه اسلامي و با حضور انديشمنداني از جمهوري اسلمي ايران ،اندونزي ،مالزي ، مصر ولبنان برگزار و از مقامات اندونزي از جمله وزير دين اين كشور جهت سخنراني در افتتاحيه اين سمينار دعوت بعمل آيد.

همچنين مقرر گرديد همزمان با برپايي سمينار ، اطاق ايران كه مركزي جهت آشنايي هرچه بيشتر اساتيد و دانشجويان اين دانشگاه با ايران ومذهب شيعه خواهد بود افتتاح و دوره هاي آموزش زبان فارسي نيز برپا گردد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : چهار شنبه 5 مهر 1391برچسب:, | 15:7 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=