اعزام گروهي از اساتيد و دانشجويان دانشگاه به پادربورن آلمان

اعزام گروهي از اساتيد و دانشجويان دانشگاه به پادربورن آلمان

مدير امور بين‌الملل دانشگاه، از آغاز دور جديد گفت‌وگوهاي آكادميك الهياتي قم و پادربورن و اعزام گروهي از اساتيد و دانشجويان دانشگاه به كشور آلمان خبر داد.

مهدي صالحي، مدير امور بين‌الملل دانشگاه در گفت‌وگو با گروه تأمين اخبار و اطلاعات علمي در رابطه با طرح گفت‌وگوي آكادميك الهياتي قم و پادربورن بيان داشت: در ادامه همکاری‌های دانشگاهی دانشگاه ادیان و مذاهب و جامعه المصطفی العالمیه با دانشگاه پادربورن آلمان، دور جدید گفت‌وگو‌های آکادمیک الهیاتی قم و پادربورن، از تاریخ 14 شهریور سال جاری با اعزام گروهی از دانشجویان و اساتید دانشگاه ادیان و مذاهب و جامعه المصطفی العالمیه، به مدت دو هفته در شهر پادربورن کشور آلمان برگزار خواهد شد.

وي در رابطه با افراد هيأت اعزامي گفت: ترکیب این هیأت متشکل از 13 نفر از دانشجویان و 3 نفر از اساتید دانشگاه ادیان و مذاهب و 6 نفر از دانشجویان و 2 نفر از اساتید جامعه المصطفی العالمیه می‌باشد كه از مجموعه دانشگاه ادیان و مذاهب، دکتر احمدرضا مفتاح و دکتر سید حسن اسلامی و دکتر نعيمه پورمحمدی به عنوان اساتید گروه و 7 نفر از دانشجویان ادیان ابراهیمی و 5 نفر از دانشجویان دین‌شناسی و یک نفر از دانشجویان دکتری دین‌پژوهی خواهد بود. از مجموعه جامعه المصطفی العالمیه نيز حجت الاسلام و المسلمين براتی و حجت الاسلام و المسلمين مهدوی مهر به عنوان اساتید گروه و 6 نفر از دانشجویان رشته مطالعات اسلامی خواهند بود.

صالحي با اشاره به تركيب جنسيتي گروه اعزامي و برنامه‌هاي آن در آلمان خاطر نشان كرد: ترکیب جنسیتی گروه متشکل از 16 آقا و 6 خانم می‌باشد. برنامه پیش‌بینی شده در آلمان به صورت یک هفته سمینارهای علمی با موضوعاتی مثل هرمنوتیک از منظر قرآن و کتاب مقدس، ابراهیم به عنوان پیشوای سه دین توحیدی، بحثی تاریخی با موضوع جنگ‌های مقدس در اسلام و مسیحیت، آزادی اراده انسان و اراده خداوند از منظر دو دین بوده و بخش دوم سفر برنامه‌های علمی و فرهنگی در شهرهای برلین و کلن خواهد بود.

وي افزود: این برنامه در واقع ادامه پروژه گفت‌وگوهای الهیاتی قم و پادربورن می‌باشد که دور اول آن اسفند ماه سال گذشته با شرکت 24 نفر از اساتید و دانشجویان دانشگاه پادربورن در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار گردید. در دور اول موضوعاتی مثل توحید و تثلیث، فمنیسم، مردم شناسی ادیان، مفهوم وحی و دعا، اسماء الهی و معنویت، مورد بحث و بررسی تطبیقی قرار گرفت.

صالحي ادامه داد: آنچه بر جذابيت هرچه بيشتر اين طرح مي‌افزود، برگزاری کلاس‌ها به صورت دو استاده بود که استاد مسلمان دیدگاه‌های اسلامی و استاد مسیحی دیدگاه‌های مسیحی موضوع  را بيان مي‌كرد و پس از سمینار دانشجویان مسلمان و مسیحی به بحث حول آن موضوع می‌پرداختند. بخش دیگر برنامه به ارائه مقالات دانشجویی اختصاص داشت که موضوعاتی مانند عاشورا، ضرورت گفت‌وگوی ادیان و معرفی برخی فرق مسیحی آلمان از مهمترین این مقالات بود.

وي با اشاره به ديگر برنامه‌هاي گروه در دور اول اين طرح تصريح كرد: برنامه‌های مختلف علمی و تفریحی در قم، اصفهان و تهران و محلات از دیگر برنامه‌های این گروه بود که تمامی این سفرها با حضور دانشجویان و اساتید ایرانی و آلمانی برگزار شد.

مدير امور بين‌الملل دانشگاه يادآور شد: دانشکده الهیات تطبیقی دانشگاه پادربورن، تحت ریاست پروفسور كلاوس فون اشتوش می‌باشد. وي بنیانگذار رشته الاهیات تطبیقی در کشور آلمان است که هم اکنون این رشته تحت مدیریت خود او در دانشگاه پادربورن در مقاطع مختلف تدریس می‌شود.

وي افزود: فون اشتوش به دعوت جامعه المصطفی العالمیه و دانشگاه ادیان و مذاهب قم جهت تدریس الاهیات تطبیقی و الاهیات مسیحی برای دانشجویان کارشناسی ارشد در مهرماه سال گذشته سفری به ایران داشت. اقامت 15روزه او ثمرات مفیدی داشت که از جمله می‌توان به برفراری دیدارهای متعدد، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، آشنایی ایشان با فعالیت‌های پژوهشی و شخصیت‌های علمی حوزه و دانشگاه، فراهم شدن فرصت بستن تفاهم‌نامه‌ بین دانشگاهی برای تبادل استاد و دانشجو و پذیرش سه نفر از  فارغ التحصیلان دانشگاه ادیان و مذاهب برای تحصیل در مقطع دکتری الاهیات تطبیقی در دانشگاه پادربورن را برشمرد.

صالحي برنامه دوم سفر به كشور آلمان را سفر به فرانكفورت دانست و تصريح كرد: برنامه دوم سفر حضور 5 نفر از اساتید و دو نفر از دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب در سمینار علمی با موضوع مساله شر در ادیان مختلف خواهد بود که این سمینار در ادامه امضای تفاهم نامه همکاریهای علمی – پژوهشی با دانشگاه پتسدام به دعوت مشترک دانشگاه پتسدام و دانشگاه گوته در روزهای 30 و 31 شهریور در شهر فرانکفورت برگزار خواهد شد.

 وي افزود: ترکیب این گروه متشکل از دکتر احمدرضا مفتاح، دکتر سيدحسن اسلامی، دکتر مهراب صادق‌نیا، دکتر حميدرضا شریعتمداری، دکتر نعيمه پورمحمدی، مهدی صالحی و اسحاق رهنما خواهد بود که همه اعضا به ارائه مقاله در موضوع فوق خواهند پرداخت. بحث‌های کلامی، فلسفی و تاریخی در موضوع شر از نگاه شیعه، موضوعاتی خواهد بود که گروه اعزامی به آن خواهند پرداخت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:اعزام گروهي از اساتيد و دانشجويان دانشگاه به پادربورن آلمان, | 12:54 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=