جنگ نرم علیه وحدت امت اسلامی

جنگ نرم علیه وحدت امت اسلامی

يكي از آفات درگيري‌هاي سياسي داخلي اينست كه فرصت‌طلبان از غفلت مسئولان و نيروهاي انقلابي سوء استفاده مي‌كنند و به ترويج افكار باطل خود مي‌پردازند.

خطرناك‌ترين گروهي كه با فرصت طلبي ويژه‌اي مشغول سوءاستفاده از شرايط كنوني است، گروه متحجري است كه از دين و مذهب، تفسيري واپسگرايانه دارد و نه تنها براي مصالح امت اسلامي هيچگونه حسابي باز نمي‌كند، بلكه دانسته يا ندانسته تيشه به ريشه بناي رفيعي مي‌زند كه پيامبر اسلام به توصيه قرآن كريم براي عظمت بخشيدن به مسلمانان پي‌ريزي كرده و زحمات زيادي را براي حفاظت از آن متحمل شده است. اين گروه، كه نه براي كلام الهي "ان هذه امتكم امه واحده و اناربكم فاعبدون" ارزشي قائل هستند و نه گوش به بيان نجات بخش پيامبر خدا مي‌سپارند كه فرمود: "من اصبح لايهتم بامور المسلمين فليس منهم" و "من سمع رجلاً ينادي ياللمسلمين فلم يجبه فليس بمسلم" همواره آب به آسياب دشمن مي‌ريزند و بر طبل جنگ ميان مسلمانان مي‌كوبند.

مدتي است بعضي مراكز مذهبي، به محلي براي تهيه برنامه‌هاي تلويزيوني تعدادي از شبكه‌هاي ماهواره‌اي تبديل شده‌اند كه ارگان گروه‌هاي متحجر و ضد وحدت هستند. اين برنامه‌ها اگر حاوي مطالب اعتقادي اين گروه‌ها باشند و كاري به مصالح امت اسلامي نداشته باشند، اعتراضي به آنها نيست حتي اگر داراي اشكالاتي باشند كه آنها را براي معتقدان به اسلام ناب غيرقابل قبول مي‌كند. اما متأسفانه مطالبي كه از شبكه‌هاي ماهواره‌اي متعلق به اين گروه‌ها پخش مي‌شوند، به جاي آنكه به منطق متكي باشند آكنده از فحش و ناسزا به پيروان مذاهب اسلامي و مقدسات آنها هستند. تأسف بالاتر اينكه در تهيه اين برنامه‌ها حتي ادب و اخلاق هم رعايت نمي‌شوند و آنچه به نام اسلام و مكتب اهل البيت توسط اين گروه‌ها منتشر مي‌شود، بهيچوجه با دين خدا و مكتب اهل بيت پيامبر خدا تناسبي ندارد.

اين پديده نوظهور كه از نتايج پيشرفت ارتباطات است، به شكل رسانه سنتي در گذشته هم وجود داشت، اما به دليل اينكه از شعاع محدودي برخوردار بود، عوارض چنداني نداشت. در آن چارچوب، يك فرد كج سليقه و متحجر در يك جمع محدود چند نفره يا حداكثر چند صد نفره سخني مي‌گفت كه انحرافات ناشي از آن فقط گريبان گير همان تعداد حاضر در آن جلسه مي‌شد. هر چند همان اقدام را نيز نمي‌توان قابل قبول و توجيه پذير دانست، لكن از آنجا كه تأثير چنداني نداشت، ويران گر و ضربه زننده هم نبود. در عين حال، علما و مصلحان دلسوز و دورانديش و روشن ضمير، همواره با چنان كاري نيز مخالف بودند و به هر طريق ممكن درصدد جلوگيري از آن بر مي‌آمدند. اين شيوه، هم اكنون نيز كم و بيش متداول است و البته نسبت به گذشته كاهش چشمگيري داشته و درحال منسوخ شدن مي‌باشد.

متأسفانه، عناصر جاهل و در مواردي نيز وابسته به بيگانگان، با استفاده از امكانات ارتباطي پيشرفته روز، رسانه‌هائي را جايگزين رسانه محدود قديمي كرده‌اند كه داراي شعاع جهاني است و به جاي ده‌ها و صدها نفر، ميليون‌ها و حتي ميلياردها نفر را تحت پوشش قرار مي‌دهد. در برابر چنين پديده‌اي نمي‌توان بي‌تفاوت بود و براي مهار كردن آن هيچ اقدامي بعمل نياورد.

آثار ويران گر مطالبي كه از شبكه‌هاي تلويزيوني ماهواره‌اي پخش مي‌شوند منحصر و محدود به انحراف افكار و عقيده و يا حتي فاسد نمودن اخلاق و رفتار نيست، زيرا اين قبيل برنامه‌ها واكنش‌هائي در طرف مقابل ايجاد مي‌كنند كه عوارض پياپي و مسلسل آنها غيرقابل كنترل مي‌باشد. اين واكنش‌ها حداقل در سه محور، ضربه‌هاي جبران ناپذيري به اسلام و امت اسلامي وارد مي‌كنند. اول آنكه فاصله ميان پيروان مذاهب اسلامي را زيادتر مي‌كنند و تمام تلاش‌هاي انجام شده براي تقريب را خنثي و بي‌نتيجه مي‌نمايند، دوم آنكه اسلام را در چشم و دل غيرمسلمانان، به صورت ديني كه پيروان آن همچون انسان‌هاي اوليه و دور از تمدن به جان همديگر مي‌افتند و به هيچيك از آداب انساني پاي بندي نيستند جلوه مي‌دهند و سوم آنكه حتي خود مسلمانان را، از هر مذهبي كه باشند، نسبت به اسلام دچار ترديد و تزلزل مي‌كنند.

چنين تصويري از دين اسلام، علاوه بر آنكه غيرواقعي است، به جاي آنكه اسلام را آنگونه كه هست به جهانيان معرفي كند، از اين دين پاك الهي، محتوائي غيرقابل قبول ارائه مي‌نمايد كه نه تنها جاذبه‌اي نخواهد داشت، بلكه سر تا پا دافعه خواهد بود. با ادامه اين روش، تمام زحمات پيشگامان وحدت و تقريب برباد خواهد رفت و اهداف شوم دشمنان اسلام كه همواره درصدد ضربه زدن به دين خدا هستند محقق خواهد شد.

آنچه مايه تعجب و حيرت است اينست كه فعاليت‌هاي عناصر متحجر با همين ويژگي‌ها كه بر شمرديم، هر روز گسترده‌تر مي‌شود و برنامه‌هاي انحرافي كه با معارف شيعه و مصالح اسلام در تضاد است، در محافل آلوده‌اي كه توسط معاندان اداره مي‌شود و تغذيه كننده شبكه‌هاي تلويزيوني ماهواره‌اي مستقر در خارج از كشور است تهيه و براي آنها فرستاده مي‌شوند و اين سم پاشي‌ها ادامه دارد و هر لحظه افزايش مي‌يابد. معلوم نيست چرا با اين عناصر مخرب و چه بسا وابسته و مزدور، كه برخلاف نظر صريح رهبري و مراجع تقليد عمل مي‌كنند و آب به آسياب دشمن مي‌ريزند، برخورد نمي‌شود!

منظور اين نيست كه شيعيان و اهل سنت، در چارچوب‌هاي منطقي و متعارف به ترويج معارف مذاهب خود نپردازند. اين، حق طبيعي آنهاست كه از پيشرفته‌ترين امكانات رسانه‌اي براي معرفي معارف مذاهب خود بهره ببرند، لكن آنچه از هيچيك از مذاهب و پيروان آنها پذيرفته نيست، استفاده از روش‌هاي تخريبي و ناسزا گفتن به همديگر و مقدسات پيروان مذاهب است. اين خطرناك‌ترين نوع "جنگ نرم" عليه وحدت امت اسلامي و خود اسلام است كه اگر امروز متوقف نشود، فردا براي جلوگيري از دامنه‌هاي وسيع آن بسيار دير خواهد بود.

روزنامه جمهوری اسلامی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:جنگ نرم علیه وحدت امت اسلامی, | 12:20 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=