گزارش بازديد هيأت سريلانكايي از دانشگاه مذاهب اسلامي

گزارش بازديد هيأت سريلانكايي از دانشگاه مذاهب اسلامي
مورخ 10/4/91



صبح روز شنبه، مورخ دهم تيرماه سال 1391، هيأتي چهار نفره متشكل از اعضاي بنياد هاشمي و وزارت اديان كشور سريلانكا، از دانشگاه مذاهب اسلامي  بازديد كردند.
هيأت مذكور كه متشكل از رئيس بنياد هاشمي، مسئول بخش مسلمانان وزارت اديان و دو تن از مشاوران وزير وزارت اديان كشور سريلانكا بود، ضمن بازديد از دانشگاه، با حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر بي‌آزار شيرازي و دكتر سيد احمد زرهاني؛ رئيس و قائم مقام دانشگاه ديدار و گفتگو كردند.
در ابتداي اين جلسه، آقاي لافر مدني؛ رئيس بنياد هاشمي سريلانكا، ضمن معرفي اعضاي هيأت ميهمان، هدف از تأسيس بنياد هاشمي را رسيدگي به امور شيعيان اين كشور دانست و رواج مذهب تشيع در اين كشور را پديدة جديدي توصيف كرد كه در اثر انقلاب مردم ايران به رهبري حضرت امام خميني‌(ره) و استقرار نظام جمهوري اسلامي ايران در آن منطقه اتفاق افتاده و تاقبل از انقلاب ايران، شيعه‌اي در سريلانكا وجود نداشت.
سپس، آقاي لبي محمد نووي؛ مسؤل بخش مسلمانان وزارت اديان كشور سريلانكا، اظهار داشت: «در اين چند روزي كه در ايران بوده‌ام، به عنوان يك مسلمان، از اين همه دستاوردهاي بزرگي كه كشور ايران بعد از انقلاب جمهوري اسلامي بدست آورده، بسيار خوشحال شدم.»


وي در ادامه افزود: «در كشور سريلانكا پيروان چهار دين بزرگ اسلام، مسيحيت، يهوديت و بوديسم به صورت كاملاً مسالمت‌آميز در كنار يكديگر زندگي كرده و هدف از ايجاد نهادي در سطح يك وزارت‌خانه تحت عنوان وزارت اديان، نشان‌دهندة همين همدلي و تحكيم و همبستگي ميان پيروان اديان است.»
خانم جايا ويرا آراچيلاگ؛ مشاور وزير وزارت اديان سريلانكا نيز، ضمن اظهار خوشحالي از اين ديدار، خاطر نشان كرد: «ما به عنوان نمايندگان وزارت اديان سريلانكا، بسيار خوشحاليم كه در يك كشور بزرگ اسلامي تا اين اندازه نسبت به آشنايي با اديان و مذاهب ديگر اهتمام وجود داشته و ما در ايران تجربه‌هاي جديدي فراگرفتيم كه حتماً آن را به كشور خود منتقل خواهيم كرد.»
همچنين، خانم ويرا سينقا گونا واردانا؛ ديگر مشاور وزير وزارت اديان سريلانكا، ضمن ابراز اميدواري جهت استفاده از تجربه‌هاي بدست آمده از ملاقات با كشور ايران و آشنايي با دست‌آوردهاي علمي و فرهنگي آن، اهتمام جمهوري اسلامي ايران به زنان را بسيار فراوان توصيف كرد.
پس از سخنان هيأت سريلانكايي، حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر بي‌آزار شيرازي ضمن خوشامدگويي به ميهمانان، با اشاره به سخنان مشاور وزير وزارت اديان سريلانكا در خصوص اهتمام جمهوري اسلامي ايران به زنان، يكي از نكات مشترك ميان اسلام و بوديسم را احترام به شأن و مقام و منزلت زنان دانست.
رئيس دانشگاه مذاهب اسلامي و نائب رئيس شوراي عالي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، همبستگي ميان اديان در كشور سريلانكا را ستوده و در ادامه افزود: «يكي از امتيازات بزرگ اسلام، آزادگي ميان اديان است.»


در ادامة اين ديدار، آقاي دكتر زرهاني به معرفي دانشگاه پرداخته و با اشاره به اينكه يكي از رشته‌هاي تحصيلي آن، رشتة اديان و مذاهب اسلامي است، يكي از ادياني را كه در اين دانشگاه تدريس مي‌شود، دين بوديسم معرفي كرد.
قائم مقام و معاون آموزشي و پژوهشي دانشگاه، هدف از تأسيس اين رشته را شناخت مشتركات فراواني عنوان كرد كه ميان اديان بزرگ وجود دارد.
در پايان اين ديدار، دكتر بي‌آزار شيرازي هدايايي را به رسم يادبود به ميهمانان داده و هيأت سريلانكايي، عكس يادگاري با مسؤلان دانشگاه انداختند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : یک شنبه 12 شهريور 1391برچسب:گزارش بازديد هيأت سريلانكايي از دانشگاه مذاهب اسلامي , | 19:49 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=